Inzichten

Kus je creativiteit wakker

Als ondernemer heb je creativiteit nodig. Je moet immers voortdurend vernieuwen en inspelen op ontwikkelingen. Helaas is het soms een worsteling om de ‘aan-knop’ van je creativiteit te vinden.

Zie jezelf als ‘creatief’

Denk je misschien: ‘ik ben niet creatief’? Of dat creativiteit een bijzondere gave is? Dat wil ik je graag uit je hoofd praten. De mens is een creatief wezen. Punt. En als we onze creativiteit trainen en stimuleren, groeit het.

Ik wil zelfs nog wel een stapje verder gaan: je onderneming groeit als jouw creativiteit groeit. Je legt meer verbanden, bedenkt slimmere oplossingen en ziet meer kansen.

Ik ben er op gaan letten. Wanneer zet ik mijn creativiteit in? Bijna elke dag dus! Bij mijn marketing, bij het schrijven van offertes, het oplossen van problemen of als ik nieuwe producten en diensten wil bedenken. Jij toch ook?

Maar hoe zorg je voor ruimte in je hoofd? Dat je er als het ware boven kunt hangen en dus meer ziet?

Je creativiteit opwekken doe je zo: 6 tips

Dat gaat niet vanzelf. Een kunstenaar die iets maakt, schudt dat niet zomaar uit zijn mouw. Een ondernemer die een briljant product bedenkt of een hardnekkig probleem oplost, evenmin.

De onderstaande tips kunnen jou als ondernemer helpen bij het oplossen van je vraagstukken of het opwekken van creatieve ideeën.

Voor mij werken ze. Ik hoop voor jou ook.

1. Focus niet alleen op productie draaien

Je to-do lijst hijgt in je nek. Dat herken ik. Maar het kan een truc van je brein zijn om niet uit je comfortzone te hoeven komen. En dan ga je jezelf foppen: ‘Eerst dit en dat nog doen’, terwijl je eigenlijk het ‘grote werk’ aan het uitstellen bent. Laat dat af en toe los. Deze tip hangt nauw samen met de volgende.

2. Ga lummelen

Voed jezelf met beelden, artikelen, uitstapjes en gesprekken. Je hebt inspiratie nodig. Je vraagstuk heb je immers altijd bij je. Kijk, luister en voel om je heen. Wat kun je gebruiken? Wat kun je vertalen? Lummelen en mijmeren is belangrijk. Het zorgt voor de noodzakelijke ingevingen. Mocht het voelen alsof je niet aan het werk bent, dat ben je intussen wel.

3. Maak fouten

We zijn geconditioneerd om geen fouten te maken. Struikelen lijkt alleen bij kleine kinderen te ‘horen’. Maar struikelen hoort bij creativiteit en ontdekken, hoe oud je ook bent. Vermijd het niet, anders loop je de kans op iets nieuws mis. Deel je ‘missers’ ook met anderen. Dat wekt niet alleen sympathie, anderen kunnen ervan leren en het helpt jou misschien over je eventuele perfectionisme heen.

4. Neem de tijd

Het gras groeit niet harder als je eraan trekt. Geen haast dus, maar wel aandacht. Geef een idee de tijd om te rijpen. Kijk vooruit. Hoe zal het groeien? Wat heeft het nodig?

5. Ga brainstormen met anderen

Hierdoor komen er nieuwe invalshoeken bij. De ideeën kunnen zich gezellig opstapelen. Zoek partners die met jou mee willen denken en kom uit je eigen ‘box’! Vooral voor ZZP’ers is het een valkuil om alles in je eentje te blijven doen. Ik heb zelf daarom een brainstorm-groep opgericht waarin ik met 7 andere vrouwen tweewekelijks brainstorm over onze ondernemersvragen.

6. Kill your darlings

Als je dan een aantal goede ideeën hebt bedacht, komt het volgende: keuzes maken. Ik kan soms zo gehecht raken aan mijn ideeën dat ik het niet meer los wil laten. Zie het dan helemaal voor me! Maar als blijkt dat ze (nog) niet haalbaar zijn, voelt het als doodslag, verlies. Daar heb ik een truc voor bedacht. Ik ‘kill’ ze niet, maar ik laat ze even rusten. ‘Er komt een moment dat ik ze wakker zal kussen’, sus ik mezelf.

En soms ontwaken ze ook echt. Precies op het moment dat ik ze nodig heb, en niet zelden in een heel andere context.

Wat doe jij om je creativiteit op te wekken? Deel je tips met ons!

Over de auteur

Dorine Mobron

Ondernemerschap stimuleren, storytelling, fotografie, social media en bloggen zijn mijn passies. Over mijn werk: ondernemers hebben in deze tijd een inspirerend verhaal nodig om medewerkers en klanten te kunnen binden. Ik help hen bij het creëren van dat verhaal (missie & visie) en het uitdragen daarvan (als spreker en als schrijver).

3 reacties

  • Brainwriting laat je hersens ook flink leeglopen. Doordat je om een nieuw woord of een zin verbanden opschrijft, kom je op mooie paden terecht.

  • Heerlijk artikel, klinkt bekend en mooi om te zien dat ik (grafisch ontwerper) niet de enige ben met inspiratie behoefte ;-)