De vrouwen

Het geheim van de zakenvrouwenmake-up

Hij keek naar mijn koffiekopje en daarna naar mijn felrode lippen. Hij stond op en liep weg. En daarmee was de kans op die mooie opdracht verkeken. Bedànkt lippenstift.

Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Sommige mensen zullen voor het eerst met jou kennismaken via jouw website of social media. Dus jij zorgt voor interessante content in allerlei vormen. Voor anderen is die eerste indruk gebaseerd op een telefoongesprek. Dus jij zorgt ervoor dat je vriendelijk klinkt en helder communiceert.

Geheimen

Bij een persoonlijke ontmoeting ontkom je er niet aan: je wordt beoordeeld op je uiterlijk. Het goede nieuws is dat je die eerste indruk kunt sturen. Met behulp van make-up! Geneva van Eck, eigenaresse van Schoonheidsinstituut Imperium vertelde mij de geheimen van een lang houdbare zakenvrouwenmake-up.

De zakenvrouw gaat voor mooi, snel en lang houdbaar. Ze verzorgt haar gezicht goed en ze drinkt veel water want dat heeft een reinigend effect.

De basis

Ik vroeg haar hoe het toch komt dat ik me ‘s ochtends netjes opmaak en in de loop van de dag de make-up bijna van mijn gezicht voel glijden.

Het geheim is een goede basis in de vorm van een primer of serum waardoor de make-up goed hecht en lang blijft zitten. Daaroverheen komt de foundation. Met een poeder zet je de foundation vast en zie je er aan het eind van een lange werkdag nog steeds fris en fruitig uit.

Najaarstrends

Bij daglicht zie je werkelijk alles. Dus hou je de make-up rustig en kun je het beste kiezen voor lichte tinten. Bij een diner of een feest kun je natuurlijk wel wat meer heftige kleuren gebruiken. Dan is het juist leuk om eens flink uit te pakken. Op dit moment zijn pastelkleuren als lila, lichtroze, oudroze, mint en lichtblauw erg in. Verder zul je dit najaar veel eyeliner met donkere warme kleuren zien zoals donkergroen, donkerblauw, donkerpaars al dan niet voorzien van een metallic glans.

Nepwimpers

Je kunt als zakenvrouw best met nepwimpers op de proppen komen maar kies dan wel voor de “one bij one”-methode, dan zet je losse wimpers tussen je eigen wimpers. Het mooiste effect bereik je als de nepwimpers zijn aangepast aan jouw eigen dikte en lengte.

Gellak

Zelf let ik altijd op de handen van mijn gesprekspartner. Verzorgde nagels zijn een must. Dit najaar zijn de nagels lang (maar niet té lang) en rond. Laat de nailart maar liever achterwege. Glitters mogen dit najaar trouwens wel. En gebruik bij voorkeur gellak want dat is zo lekker lang houdbaar.

Ik vind het persoonlijk altijd erg mooi om de kleur van lippen en nagels op elkaar af te stemmen. “Goed idee”, vindt Geneva, “dat maakt een verzorgde indruk”.

Make-up op tv

Heb je een fotoshoot of tv-optreden? Gebruik dan geen glans, wel highlights. Wees daar wel wat terughoudend mee en kies voor mat. Gebruik de highlights bij voorkeur onder de ogen en wenkbrauwen voor een stralende en frisse blik.

Mannen

Mannen hoeven zich geen zorgen te maken over uitlopende mascara, weggegleden make-up of afbrokkelende nagellak. Toch heeft Geneva ook voor hen een paar tips voor een goede eerste indruk.
Reinig je gezicht elke dag en gebruik een passende dagcrème. Zorg dat je je goed scheert en gebruik een after shave balm. Werk wenkbrauwen bij; verwijder die overtollige lange haren.
Tenslotte is het ook voor mannen belangrijk dat ze verzorgde nagels en handen hebben.

Longlasting

Hoe had ik nou kunnen voorkomen dat deze mooie opdracht aan mijn felrode lippen voorbij ging? Want zeg nou zelf: lipstick op je kopje is natuurlijk een no-go-area. Het antwoord van Geneva is simpel: ik had een lipcoat moeten gebruiken. Dit breng je aan over je lippenstift zodat deze niet meer afgeeft. Dit overkomt mij nu niet meer. Tegenwoordig gebruik ik longlasting lippenstift. Ik mag ‘s ochtends bij het weggaan mijn echtgenoot weer gewoon een kus geven. “Dat geeft toch niet af, hè?” vraagt hij dan met een blik vol afschuw. Ik stel hem meteen gerust “nee hoor, deze lipstick is longlasting”. “Net als onze liefde”, zegt hij dan.

Over de auteur

Kitty Joachems

Ik ben: spontaan - nieuwsgierig - tikkeltje eigenwijs (zegt men, ik vind van niet) - echtgenote (van Paul) - moeder (1 dochter en 1 zoon) - presentatrice - redactrice - secretaresse.
In 2014 hebben Paul en ik Klemtoon Media opgericht. Wij maken content. In alle vormen, soorten en maten. Mijn passie voor PR, communicatie en Social Media komt daarbij goed van pas.