Inzichten

Durven en doen, 5 tips voor beginnende ondernemers

Hoera! Je hebt de stap gezet om voor jezelf te beginnen. Toch kan de eerste periode erg onzeker zijn. Daarom geven wij je 5 tips om je op weg te helpen!

Je komt in een rollercoaster van een soort euforie waarin je kan doen en laten wat je zelf wilt. Vrijheid! Tegelijkertijd kan het ook beangstigend zijn. Je moet aan zoveel dingen denken en helemaal bij het begin beginnen. Zelf had ik in het begin best wat momenten waarbij ik dacht: “Waar ben ik aan begonnen?”. Uiteindelijk ging het eigenlijk best goed en heb ik ontdekt dat je vooral moet blijven vertrouwen op jezelf. Mensen in mijn directe omgeving die onlangs gestart zijn, geef ik vaak de volgende adviezen. Die deel ik ook graag met jou!

1. Houd vol

Vaak begin je in je eigen netwerk met het zoeken naar opdrachten. Als je die uitgeput hebt, moet je nieuwe klanten vinden. Dat gaat niet altijd zo snel als je zou willen (of financieel nodig hebt). Toch is het goed om te weten dat het even tijd kost om een en ander op te bouwen. Geef jezelf en je toekomstige klanten dan ook de tijd. Dat is makkelijk praten als je ondertussen wel de rekeningen moet betalen. Het is dan ook ideaal als je begint met alvast een klus of spaargeld waar je even mee vooruit kan.

Misschien kun je beginnen met een klus die in eerste instantie niet helemaal bij je past of nog niet voldoende verdient, maar waar je in ieder geval de eerste periode mee doorkomt. Het duurde bij mij soms een half jaar tot een jaar voor de mensen die ik in eerste instantie benaderde of ergens ontmoette, me ineens begonnen te bellen.

Geef dus niet te snel op, mensen komen naar je toe!

2. Zorg voor je zichtbaarheid, ook als je een opdracht hebt

Als je dan een project binnengehaald hebt, misschien wel voor lange termijn, dan heb je weinig tijd om nog aan acquisitie te doen. Sterker nog, je hebt dan geen tijd voor extra opdrachten. Toch is het belangrijk niet stil te blijven zitten, tenzij je zoveel geld verdient op een project dat je naderhand de tijd hebt om rustig op zoek te gaan naar iets nieuws. Als dat niet het geval is, raad ik je aan tijd te blijven besteden aan je zichtbaarheid. Bouw een netwerk op, ga bloggen (of als je dat al doet, houd het dan vol), blijf actief op social media en houd contact met relaties die potentiële klanten zijn.

3. Durf te investeren

Soms moet je investeren om verder te komen. Dat kan heel eng zijn, zeker als je net begint en nog geen inkomsten hebt. Toch is een diepe sprong soms nodig om verder te komen. Je hebt al besloten om voor jezelf te beginnen, dus lef heb je in ieder geval! Als je merkt dat je geld moet investeren om je bedrijf verder te helpen en je weet dat het je geld gaat opleveren, durf die sprong te maken.

Je kan investeren in iets heel specifieks, zoals een kantoorruimte, een website of materialen, maar het kan ook een investering zijn in tijd. Zo heb ik in het begin regelmatig tijd geïnvesteerd in projecten die niet zoveel opleverden als ik zou willen, maar wel heel goed waren voor mijn ervaring en netwerk. Deze klanten vroeg ik om een referentie, zodat ik die kon gebruiken bij het benaderen van nieuwe, soortgelijke klanten.

4. Als jij in jezelf gelooft, geloven anderen ook

Oké, dit is tegeltjeswijsheid, maar toch werkt het zo. Ik heb ervaren dat als ik zelf onzeker ben en twijfel, de klant dat ook voelt en ook gaat twijfelen. Het werkt als een soort spiegel. Als je zelf gelooft in wat je doet, dan straal je dat uit en trek je klanten aan.

Ook tegen mijn onzekerheid hielp het erg goed om een project aan te nemen voor de referentie. Het overtuigde me ervan dat ik het waard was. Het blijft altijd een zwak punt bij mij, maar hoe meer succes ik krijg, hoe sterker ik me ga voelen. En hoe meer klanten op me af komen. Een opwaartse spiraal dus!

5. Blijf scherp en blijf leren

Als je eenmaal je draai hebt gevonden, denk dan niet dat je klaar bent. Als ondernemer ben je nooit klaar, zeker niet met de grote concurrentie op de markt. Blijf scherp, leer van je klanten en projecten en blijf in ontwikkeling. Praat ook eens met andere zelfstandigen, het liefst ook met mensen die binnen hetzelfde vakgebied of branche werken. Welke kansen zijn er? Wat voor feedback krijg je? Verbeter je aanpak, blijf leren en investeren in jezelf.

Herken jij dit? En welke tips heb jij voor andere ondernemers?

Over de auteur

Samira Salman

Ervaren marketeer die graag mensen en bedrijven met elkaar verbindt door middel van social media, content marketing en evenementen. Ze helpt eventmanagers met online community building met haar bedrijf Social and more. Ze heeft ook haar eigen blog: EventGoodies.

Over de auteur

Laura Wubben