De vrouwen

Carina Jonker: ‘Hou het helder!’

Als zelfstandig professional werk ik nu bijna vier jaar onder de naam Knap Staaltje Werk. Ik geef online communicatieadvies en voer in het gunstigste geval dat advies ook uit voor de klant. Vaak met behulp van andere professionals uit mijn netwerk. Ik woon samen met mijn vriend in een leuk stadsbuurtje. Ik ben een echte doe-het-zelver, we verbouwen eigenhandig ons huis, ik kook, bak en experimenteer graag. En ik maak van alles voor in en om het huis.

Waarom ben je gaan ondernemen?

Het leek mij leuk om voor verschillende klanten te werken en de vrijheid te hebben om zelf te bepalen hoe ik dat aan ging pakken. Ik ben ooit begonnen als WordPress websitebouwer naast mijn fulltimebaan bij een online marketingbureau. Kort daarna ben ik het gaan combineren met een parttimebaan als webmaster bij een zorginstelling. Meer tijd voor mijn eigen zaak, met de zekerheid van een vast inkomen. De combinatie geeft rust als ondernemer, maar kan ook een beperking zijn als de zaken goed gaan. Ik moet de balans dus goed in de gaten houden!

Wat was jouw gaafste moment als ondernemer?

De eerste klant waarvoor ik een adviesklus heb gedaan, had mij aanbevolen bij iemand uit zijn netwerk. Dat is volgens mij het ultieme compliment en een bevestiging dat ik inderdaad knappe staaltjes lever! Toen de nieuwe klus rond was en ik aan de slag kon met mijn tweede adviesopdracht, heb ik hem dan ook getrakteerd op een lunch!

Wat was jouw moeilijkste moment als ondernemer?

Toen ik de verwachting niet waar kon maken. Ik heb een keer een website gemaakt voor een buikdanseres. Ik had een plan en ontwerp gemaakt, maar tijdens het bouwen liep het mis. Het werd helemaal niet wat ik in gedachte had. Ik ben toen met de ‘mislukte’ website naar haar toegegaan en heb het uitgelegd. Ik had een heel plan bedacht om het op te lossen en heb dat voorgelegd. Toen ben ik overnieuw begonnen en heb toch een mooie website af kunnen leveren. Het kostte meer tijd, maar ik kon in ieder geval tevreden zijn over het eindresultaat. Het moment waarop ik het de klant moest uitleggen was zenuwslopend! Gelukkig begreep ze het.

Welk advies wil je andere ondernemers geven?

Manage de verwachtingen, zodat jij én je klant niet verrast worden. Niet alleen als het gaat over het eindresultaat maar ook over de kosten, de tijd en de inzet van beide kanten. Neem de tijd om te praten en door te vragen waar de klant naartoe wil, nu en in de toekomst. Soms komen wensen en ideeën pas later naar voren, omdat de klant die link nog niet legt met de opdracht die ze aan jou geeft op dat moment. Blijf luisteren en communiceer over het bijstellen van de plannen.

Welke quote zegt het meest over jou als ondernemer?

Hou het helder!

Hier vind je Carina Jonker

Over de auteur

Xaviera Ringeling

Ondernemer, vaak op hakken. Niet al te lang, vandaar.