Ondernemen Spotlight

Begin voordat je er klaar voor bent

Begin voordat je er klaar voor bent

Je hebt een (online) onderneming of wilt er een beginnen. Je wilt een nieuw product lanceren of met een webshop starten. Doe het nu, voordat je er klaar voor bent! In dit artikel leg ik uit waarom en geef ik 3 tips om sneller verder te komen.

Je hebt een fantastisch idee

Je bent ontzettend enthousiast en je voelt de adrenaline door je aderen stromen. Je brainstormt met jezelf over stap 1 tot 1000 en je voelt jezelf langzaam steeds minder enthousiast worden. Er komen steeds meer beren op de weg die niet meer weg te knuffelen zijn. Je vindt het nog steeds een goed idee, maar parkeert het maar even op je lange termijnen lijstje. Herkenbaar?

Wat nou als je direct begint?

Hoe dan?

Stel je wilt een online cursus ontwikkelen, begin dan direct met het op papier (of digitaal) zetten van je ideeën. Schrijf alle punten op die je wilt behandelen en bedenk voor welke doelgroep deze cursus het meest geschikt is.

En nu komt het: introduceer je cursus! Maak een pagina op je website speciaal hiervoor, waar mensen kunnen lezen over de cursus en waar ze zich misschien zelfs vervroegd kunnen inschrijven. Je kunt ook een bericht versturen naar de mensen op je e-mail lijst en ze de eerste plekken aanbieden tegen gereduceerd tarief.

Als je nog geen website hebt, claim een domeinnaam met hosting en zet er allereerst een ‘coming soon’ pagina op. Op zo’n pagina kun je een inschrijfveld zetten waar mensen zich kunnen inschrijven op je cursus. Je kunt er zelfs een teller opzetten die aftelt naar de dag van lancering.

Spring in het diepe en bouw onderweg een brug!

Je stimuleert jezelf hard te werken nu je enthousiasme op zijn hoogst is en zo behaal je de beste resultaten. Niet alles hoeft direct perfect, focus je op de belangrijke punten. Voor dit voorbeeld zijn dat bijvoorbeeld:

  • Manier van inschrijven (laat mensen geen moeite doen met zoeken naar een inschrijfmanier)
  • Inhoud cursus (dat is natuurlijk het belangrijkste)
  • Begeleiding (hoe ga je de cursisten begeleiden etc.)

Zorg voor een simpele maar duidelijk vormgeving die je eventueel later kunt uitbreiden met een kleurtje, een animatie/ infographic etc.

Je zult zien dat, als je dit allemaal voor elkaar hebt, je de beren met gemak weg knuffelt en er zin in blijft houden. Je kunt nu de puntjes op de i zetten en dan is het ‘Let’s go with the banana!’

3 tips om sneller verder te komen

Een paar tips om op een goede manier de vaart erin te houden.

1: Wees eerlijk, wat kun je zelf en wat niet?

Maak een lijst van alle grote dingen die er moeten gebeuren. Dit kan zijn:

  • Inhoudelijke teksten
  • Ontwerp website / pagina
  • Promotie
  • etc. (bij iedereen zal er iets anders van toepassing zijn)

Doe wat je zelf kan, maar als je niet weet hoe iets moet en je hebt de tijd (of het geld) niet om het uit te zoeken; huur iemand in! Het is makkelijker, en uiteindelijk goedkoper, om een professional voor je aan het werk te zetten, dan dat je zelf gaat aanklooien. Je wilt niet vol enthousiasme beginnen en eindigen met een comic sans in paint gestylde cursus waar niemand naar wil kijken. Of met een cursus vol taalfouten. Dus wees eerlijk tegen jezelf!

2: Start met een mini lancering

Als je product ‘af’ is (tussen aanhalingstekens, want wanneer is iets nou echt af?) kun je je nieuwe cursus (om dat voorbeeld aan te houden) eerst aan een selecte groep van laten we zeggen 5 man presenteren. Bij voorkeur mensen uit je omgeving die eerlijk zijn over eventuele veranderingen die gedaan moeten worden. Zo pik je er nog wat laatste dingen uit voor je het aan het grote publiek aanbiedt.

3: Promotie / Netwerk aanboren

Start met het promoten van je product/dienst/vul in en doe dat zo snel mogelijk. Maak bijvoorbeeld, zoals ik eerder noemde, een afteller en laat weten wat er aan zit te komen! Maak mensen enthousiast!

Gebruik je netwerk! Misschien kan iemand jou helpen in ruil voor iets wat jij voor hem kunt doen. Wees niet bang om op je plaat te gaan. Mensen houden van enthousiasme en zolang je je plan voor ogen houdt, komt het goed.

En als het niet goed komt, komt het ook goed. Want dan weet je welke kant je de volgende keer niet op moet gaan.

Dus heb jij een goed idee? Gaat je bloed er sneller van stromen? Ga ervoor! Nu, voordat je er klaar voor bent! Want eerlijk, zijn we er ooit echt klaar voor?

 

Over de auteur

Nicky Bakker

Ik heb een Marketing en Planning-achtergrond en ben van jongs af aan altijd creatief bezig. Dit gecombineerd is wie ik nu ben en wat m’n werk is geworden: Een Creatieve Coach!

Wil je een webshop of blog starten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wil je graag brainstormen of een logo en website laten ontwerpen? Of een wijntje drinken.. Kan allemaal :)

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl