Sales Spotlight

Jouw tekst op zijn best met #4S

Succesvolle tekst met schrijven, schrappen, sudderen en schaven

“Ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte.” Zo begon Blaise Pascal in 1657 zijn correspondentie. Daarin klinkt iets tegenstrijdig.

Maar Pascal had gelijk. Een lange tekst schrijf je sneller. Voor een korte tekst moet je nadenken over de essentie. Schrijven is dan ook schrappen. Maar ook schaven en sudderen. Dan pas wordt een zakelijke tekst duidelijk, efficiënt én aantrekkelijk. Met de #4S-methode lezen de ontvangers jouw teksten voortaan met aandacht en plezier.

#Schrijven

Je weet het onderwerp en je boodschap. De structuur staat, je research is afgerond. En dan? Dan begin je lekker met schrijven. Laat de woorden uit je vingers stromen, zonder al te veel na te denken. Dat komt later. Zo voorkom je dat je vastloopt en je na een uur nog steeds naar een blanco scherm staart.

#Schrappen

Je basis staat. Lees je tekst opnieuw en verplaats je in je lezers. Stel jezelf deze vragen:

  • Is de informatie waardevol?
  • Voldoet het aan hun verwachting?
  • Is het bondig geformuleerd?

Is het antwoord op deze vragen nee? Dan hoort het niet in de tekst thuis. Schrappen maar.

#Sudderen

Laat de tekst even sudderen. Zo kun je afstand nemen van je tekst. Controleer je teksten op de volgende punten.

  • Lees de tekst hardop. Buiten adem? Dan is het tijd om nog meer te schrappen.
  • Werkwoorden. Zie je meerdere (hulp)werkwoorden in een zin? Kijk of het korter kan.
  • Voorkom synoniemen in één zin. Wees alert op combinaties als: zoals & bijvoorbeeld.
  • Voorkom herhalingen. Soms –zoals bij aanbestedingen- ontkom je niet aan herhalingen. Varieer dan met synoniemen.
  • Vervang formele en ambtelijke woorden. Gebruik eigentijdse woorden.

#Schaven

De essentie staat. Nu nog schaven. In deze fase polijst je je woorden en vergroot je de aantrekkelijkheid.

  • Check je openingszin. Pak je gelijk de aandacht? Of neem je een onnodig lange aanloop.
  • Is je tekst scanbaar? Voeg (aantrekkelijke) tussenkoppen toe.
  • Dekken de onweerstaanbare tussenkoppen de lading? Voldoe aan de verwachting van de lezer, dat beloont je lezer met aandacht.
  • Heeft je tekst een aantrekkelijke lay-out? Besteed zorg aan de opmaak.

Stralen!

Na al die zorg en aandacht blijft een tekst over die beter gelezen én begrepen wordt. Jouw boodschap is kristalhelder voor de ontvanger. En dat is toch precies wat je wilt?

 

Over de auteur

Natasja Hoogenboom

Sales en schrijven, dat is mijn ding. Ik heb ruim 15 jaar commerciële werkervaring en een talent voor helder en klantgericht schrijven. Ik help ondernemers dan ook vooral bij zwaardere offertetrajecten, zoals tenders en aanbestedingen. Ook train ik commerciële medewerkers en zzp'ers in het klantgericht schrijven van offerte en maak voor hen standaard offertes die scoren. Bedrijven zetten mij ook in voor commerciële projecten en advies.

Interessante weetjes
salesconsultant ● tenderspecialist ● offertetraining ● tekst ● presentatie ● yoga ● geniet!

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl