Promotie Spotlight

De 5 geheimen van effectieve communicatie

Iedereen communiceert. Simpel vak, toch? Nee dus! Zeker niet voor ondernemers als jij en ik. Wij willen dat onze klant ons écht begrijpt. En dat is soms nog best lastig. Daarom: de 5 geheimen van effectieve communicatie.

1. Focus op één doelgroep. Met jouw talenten kun je ongetwijfeld heel verschillende doelgroepen helpen. Toch moet je je focus kiezen. Want: iedereen is niemand! Ik bedoel: als je iedereen probeert te bereiken voelt niemand zich aangesproken.
Kies dus bewust tot welke doelgroep je je gaat richten op je website, met je folder, in je advertentie, op social media etc.

2. Communiceer je mooiste resultaat. Als expert op je vakgebied ben je veelzijdig. Je kunt veel. Hoe vertel je dat nu allemaal? Niet! Vertel niet wat je allemaal kunt, vertel wat je doelgroep met jouw diensten kan bereiken. Heb je nog steeds een lijstje? Kies het mooiste, meest aansprekende resultaat en communiceer dat.
En de rest dan? Dat komt echt. Als je eenmaal in gesprek bent met een potentiële klant ontdekt deze vanzelf waar je hem of haar nog meer mee helpen kunt.

3. Kies één kanaal. Als je weet wie je potentiële klanten zijn, kun je achterhalen waar je hen kunt bereiken. Online of offline, welke bladen lezen ze? Op welke social media zijn ze actief? Als je dat op een rijtje hebt moet je wéér kiezen. Welke media passen bij jou?
Beter heel duidelijk en consequent aanwezig op één medium dan overal een beetje. Kies één (of twee) media en concentreer je daarop. Zo bouw je bekendheid op.

4. Kies voor de lange adem. Lezers voor je nieuwsbrief werven, een fanbase opbouwen, een lokale bekendheid worden, een expertstatus bereiken … het kost tijd. Trek daarom niet te snel de conclusie ‘dat het niet werkt’, maar zorg dat je steeds opvallend effectief aanwezig bent in de door jou gekozen media en houd dat lang vol. Het gaat écht werken.

5. Wees af en toe lekker inconsequent. Als je de eerste 4 ‘geheimen’ goed geïmplementeerd hebt en consequent aan het communiceren bent .. dan is dat hét moment om het af en toe helemaal anders te doen. Verras je volgers, relaties en lezers, dat verhoogt je attentiewaarde en wie weet geeft dat net het sprongetje dat je nodig had om écht succesvol te worden.

Wat is jouw strategie?
Ik ben benieuwd hoe jij het doet. Welk communicatiekanaal is voor jou het belangrijkste? En welk resultaat zet jij voorop? Deel het in het reactieveld hieronder.

Over de auteur

Ineke Kouwenberg

Met mijn TIK voor Communicatie help ik kleine ondernemers om hun business groots op de kaart te zetten. Met doelgerichte communicatie & pr, slimme inzet van social media en rake teksten.
Lees meer op www.TIKvoorCommunicatie.nl

Over de auteur

Edith Vos