Ondernemen

Jij bent je merk, wees onvergetelijk!

jij bent je merk

Als (online) ondernemer is het belangrijk dat je merk past bij je persoon. Of in ieder geval bij wat je wilt uitstralen naar je klanten. In dit artikel tips om jezelf onvergetelijk te maken d.m.v. een brand statement/elevator pitch. Want jij bent je merk, wees onvergetelijk!

Wat is een brand statement?

Een brand statement bevat een beschrijving van je (professionele) karakter, hoe je wilt overkomen op je klant als persoon of bedrijf, wat je voor je klant kan betekenen en hoe je jezelf onderscheidt van je concurrentie. Als bedrijf wil je op een bepaalde manier overkomen op je klanten. Door een brand statement te bepalen en te omschrijven voor jezelf, kun je ervoor zorgen dat je altijd dezelfde boodschap meegeeft aan je klanten. Zo’n brand statement bestaat natuurlijk uit verschillende onderdelen zoals design en toon, hieronder tips over het gedeelte ‘elevator pitch’.

Hoe het niet moet versus hoe het wel moet

Nou ja ‘moet’. Ik hou niet zo van het woordje moeten, maar even voor de vergelijking.

Je komt iemand tegen en het gesprek gaat zo:

‘Wat doe jij voor werk?’
‘Ik ben een weddingplanner,’ of ‘ik verkoop zelfgemaakte accessoires.’ Einde gesprek.

Dat is natuurlijk jammer, een gemiste kans. Laten we het nog een keer proberen:

‘Wat doe jij voor werk?’
‘Ik ben een weddingplanner en vind dat bruiden met een klein budget ook een hele gave Pinterest bruiloft verdienen. Ik werk momenteel samen met een fotografe en we zijn bijna klaar met ons e-book over de perfecte budget bruiloft! Echt zo leuk om te doen, ik ben helemaal enthousiast!’
Of: ‘Ik heb van mijn hobby mijn beroep kunnen maken, ik sta bekend om mijn katoenen bow ties voor baby/peuters voor bijvoorbeeld fotoshoots of verjaardagen/bruiloften. Zo lopen ook de kleine heertjes en dametjes er hip en deftig bij!’

Grote kans dat je gesprek nu verder loopt dan in het eerste voorbeeld en dat je bovendien ‘beter blijft hangen’.

Wees specifiek: ‘bepaal’ wat anderen over je zeggen

Als je specifiek bent over wie je bent en wat je doet en deze twee koppelt, door bijvoorbeeld te zeggen dat je werk je passie is of dat je elke ochtend fluitend aan het werk gaat, dan zullen mensen dat ‘proeven’. Ze zullen je hele verhaal beter aanhoren en daardoor beter onthouden.

Bepaal wie jij bent en wat jouw merk is en zorg dat dat ‘blijft hangen’. Zorg ervoor dat als er aan jouw gesprekspartner gevraagd wordt: wat doet zij? Het antwoord jouw woorden bevat.

‘Ze staat bekend om haar hippe bow ties voor kids, voor fotoshoots en bruiloften enzo.’

En dan ben je dus door een ander geïntroduceerd als iemand die bekend staat om haar bow ties. Jouw woorden, jij bepaalt.

Het is even oefenen en puzzelen misschien, maar door over dit soort dingen na te denken,ontwikkel je een brand statement die onvergetelijk is. Je kunt deze gebruiken in je tagline op je website, hier en daar in blogposts of in je socialmediaverhalen, noem maar op. Hoe meer mensen lezen of horen wat jij wilt dat ze over jou onthouden, des te beter: want mond-tot-mondreclame ‘brings in business’.

Hoe onderscheid jij je van je concurrentie ?

Vergeet niet om in je brand statement ook jouw meerwaarde voor de klant te benoemen. Het is belangrijk om je bijvoorbeeld als weddingplanner of haakwerkverkoopster te onderscheiden van alle anderen die hetzelfde soort werk doen. Wat heb jij de klant te bieden wat je uniek maakt? Denk daar goed over na en laat dat duidelijk naar voren komen in je gesprek zodat het niet een ‘one way pitch’ wordt.

Tot slot, mijn gouden tip

Je hoeft niet een verhaaltje in te studeren, liever niet zelfs! Maar denk er over na, zet wat dingen op papier en maak voor jezelf duidelijk hoe jij wilt overkomen. Lees het regelmatig door en maak het een natuurlijk iets wat in een gesprek naar voren komt. Gebruik daarbij wel steeds dezelfde soort woorden voor een maximaal effect.

Succes!! En ik hoop snel iets via via over je te horen! ;)

Over de auteur

Nicky Bakker

Ik heb een Marketing en Planning-achtergrond en ben van jongs af aan altijd creatief bezig. Dit gecombineerd is wie ik nu ben en wat m’n werk is geworden: Een Creatieve Coach!

Wil je een webshop of blog starten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Wil je graag brainstormen of een logo en website laten ontwerpen? Of een wijntje drinken.. Kan allemaal :)

Over de auteur

Ruud Schols