Promotie

De vijf meest gemaakte nieuwsbrief fouten van ondernemers

toetsenbord

Als ondernemer is een nieuwsbrief vaak net zo vanzelfsprekend als een website. Je denkt “Iedereen doet het dus dan moet ik ook…. Maar het kost zoveel tijd. En het levert nauwelijks nieuwe opdrachtgevers op”.

Als jij je hierin herkent, maak je waarschijnlijk één van de volgende fouten:

1. Je titel is niet prikkelend genoeg 

We krijgen dagelijks tientallen e-mails binnen. Daardoor worden we steeds selectiever in welke mails we daadwerkelijk lezen. Als je je nieuwsbrief verstuurt via programma’s als MailChimp of LaPosta, kun je precies zien hoe vaak hij geopend wordt. Als je openingspercentage erg laag is (onder de 35%) komt dat meestal doordat de titel (oftewel de onderwerpregel) onvoldoende nieuwsgierig maakt.

Een prikkelende onderwerpregel vertelt iets over de inhoud en geeft de ontvanger het gevoel dat er iets te halen valt. Waardevolle informatie, humor, een uitdagende stelling… Een onderwerpregel als “Nieuwsbrief Oktober” is te neutraal. Hiermee maak je de ontvanger niet nieuwsgierig.

2. Je zet mensen ongevraagd op je nieuwsbrieflijst

Dit is officieel niet toegestaan. Het kan je zelfs een boete opleveren. Zo’n vaart loopt het meestal niet. Desondanks is het geen goed idee om lukraak al je contacten aan je verzendlijst toe te voegen. Je irriteert er mensen mee. Dat maakt de kans dat mensen klant bij je worden een stuk kleiner.

Voordat je mensen op je lijst plaatst, vraag je dus om toestemming. Ook als het bekenden zijn. Of als je je wel hebt opgegeven voor hun nieuwsbrief. De enige adressen die je ongevraagd op je lijst mag zetten, zijn die van je klanten.

3. Je nieuwsbrief bestaat alleen maar uit promotie

Oftewel: je bent alleen maar bezig met wat je nieuwsbrief jou gaat opleveren. Op die manier bouw je geen band op met je lezers. Met een goede nieuwsbrief gééf je je lezers juist iets. Dat is een heel andere energie. Je geeft mogelijke klanten de kans om kennis met je te maken en aan je te snuffelen. Zonder dat ze meteen hun portemonnee tevoorschijn hoeven te halen. Bijvoorbeeld door waardevolle tips te geven. Of door inspirerende artikelen te schrijven. Eigenlijk net zoals in een parfumerie waar je eerst een proefmonster krijgt.

4. Je maakt niet duidelijk wat je te bieden hebt

Eigenlijk is dit precies het tegenovergestelde van de vorige fout. Je nieuwsbrief kan heel veel leuke en waardevolle content bevatten. Maar als nergens uit blijkt dat mensen je ook in kunnen huren of iets bij je kunnen kopen, zullen veel mensen dat niet door hebben. Uiteindelijk is dit een kwestie van de juiste balans vinden. Geef iets gratis weg maar laat ook weten wat je betaalde aanbod is.

5. Je lijst groeit onvoldoende

Als je niet continu werkt aan de groei van je lijst, zal hij alleen maar kleiner worden. Dat komt omdat een deel van je lezers zich na een tijdje af zal melden. Bovendien zal een groot deel van je lezers überhaupt nooit klant worden. Je hebt dus een steeds groeiende lijst nodig. Alleen dan haal je er voortdurend nieuwe klanten of opdrachtgevers uit.

Er zijn talloze manieren om ervoor te zorgen dat je lijst blijft groeien. Netwerken, Facebook of Twitter inzetten, gastartikelen schrijven of adverteren zijn een paar mogelijkheden. Uiteindelijk is het essentieel dat je een plan hebt met een aantal actiepunten voor jezelf. Zo zorg je ervoor dat je nieuwsbrieflijst steeds voldoende groeit.

Ik durf te wedden dat het vermijden van deze valkuilen jouw nieuwsbrief stukken effectiever gaat maken. Heb je zelf meer tips? Dan lees ik ze graag hieronder.

Over de auteur

Maaike van Steenis

Ik leer kunstenaars en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk en een succesvol bedrijf kunnen opbouwen. Naast ondernemen ben ik dol op schoenen, koken, theater, Rotterdam en reizen.