Promotie Spotlight

In 7 stappen naar een topblog

Een onweerstaanbare inhoud én heel veel lezers. Dat maakt een blog tot een topblog. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Met deze 7 stappen gaat dat je zéker lukken.

Stap 1-4: een onweerstaanbare inhoud

1. Ga uit van het probleem van je doelgroep. Een goed blog is een stuk waarin de lezer zichzelf herkent. Begin dus niet bij jouw kennis, maar bij de vraag van je potentiële klant. Gebruik daarom ook geen vakjargon, maar gewoon de woorden die je klant zelf ook zou gebruiken. Dat zorgt voor herkenning.

2. Houd het kort en praktisch. Een succesvol blog geeft inspiratie en/of handvatten om een probleem op te lossen. Het liefst aan de hand van een overzichtelijk lijstje. Inderdaad, zoals deze 7 stappen voor een succesvol blog.

3. Spui niet te veel kennis. Achtergrondinformatie en uitgebreide toelichtingen maken je blog vakinhoudelijk verantwoord, maar ook onleesbaar. Kies dus voor kort, maximaal 350 woorden, en praktisch.
Dat betekent dat je soms voor je gevoel maar ‘halve’ informatie geeft. Dat is niet erg. Er komen nog veel meer blogs, toch?

4. Kies een magnetische titel. Vaak zien mensen niet veel meer dan de titel van je blog. Zeker als het gedeeld wordt op social media. Zorg dus voor een aantrekkelijke kop. Dat betekent: echo de vraag van je lezer en laat zien wat je te bieden hebt: een antwoord, inspiratie of praktische tips.

Stap 5-7: heel veel lezers vinden

5. Zet al je social media in. Natuurlijk kondig je je nieuwe blog aan op LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+, Instagram en/of Pinterest. Kies voor het beste effect steeds voor een opvallend goede invalshoek. Elk medium is immers anders. Zet bijvoorbeeld een aantal prikkelende tweets uit op Twitter. Plaats een zakelijke en tegelijk uitnodigende update op LinkedIn. Zorg voor een opvallend beeld voor je post op Facebook, Instagram of Pinterest en bedenk de juiste tags voor Google+.

6. Maak je blog deelbaar. De schat van je netwerk ligt in de tweede ring: bij de relaties van jouw relaties. Zorg dat je blog zo aansprekend, handig, grappig of slim is, dat je lezers het graag delen met hun relaties. Daarbij maak je het ze natuurlijk zo makkelijk mogelijk: zorg voor ‘share’-knoppen onder je blog waarmee het artikel eenvoudig te delen is op social media.

7. Verspreid je blog zelf op die plekken waar je doelgroep komt. Met je eigen social media bereik je in elk geval een deel van je bestaande relaties, vrienden en volgers. Voor een breder bereik plaats je je blog, voorzien van een korte, relevante inleiding, in relevante groepen op LinkedIn en Facebook en op websites waar je doelgroep komt.

Ik ben benieuwd naar jouw blog. Zet de link hieronder en je hebt alvast één extra lezer ;-)

Over de auteur

Ineke Kouwenberg

Met mijn TIK voor Communicatie help ik kleine ondernemers om hun business groots op de kaart te zetten. Met doelgerichte communicatie & pr, slimme inzet van social media en rake teksten.
Lees meer op www.TIKvoorCommunicatie.nl

1 reactie