Promotie Spotlight

Facebook pagina voor dummies

facebook like

Je hebt alle marketingtips op internet doorgespit en je bent overtuigd… je moet je bedrijf gaan promoten op een Facebook pagina! Nu kun je hals over kop iets op Facebook gooien, maar je kunt ook eerst even deze 10 tips voor dummies lezen ;-)

1. Persoonlijk profiel

Maak geen persoonlijk profiel aan op naam van je bedrijf! Facebook wil uiteindelijk graag dat jij gaat betalen om je posts gelezen te krijgen. Zij vechten dus tegen ‘ontduikers’ en zetten dit soort pagina’s zonder pardon om in een bedrijfspagina waarna jij een heleboel posts e.d. kwijt bent. Natuurlijk staat het ook gewoon professioneler wanneer je een bedrijfspagina hebt en de mogelijkheden die deze pagina biedt sluiten beter aan bij wat jij als bedrijf nodig hebt.

2. Facebook pagina aanmaken

In de blauwe werkbalk staat helemaal rechts een pijltje naar beneden (klik) – uit het menu dat nu verschijnt kies je ‘Pagina maken’.

3. Categorie

Nu moet je gaan kiezen in welke categorie jij valt. Dat kan lastig zijn voor mensen die in het grensgebied vallen (zoals ik, als fotograaf). Maak je er niet te druk over, je kunt het altijd later nog aanpassen.

4. Aan de slag

Klik op ‘aan de slag’ en begin met invullen. Schrijf een korte, pakkende omschrijving van wat jouw bedrijf doet. De meeste mensen vinden het prettig om te weten met wie ze te maken hebben. Heb jij een éénmanszaak? Gebruik dan gewoon een profielfoto waar jij zelf op staat. Voor grotere bedrijven kun je een logo gebruiken.

5. Tweede beheerder

Er kan wel eens iets fout gaan bij Facebook. Laatst hoorde ik ook weer iemand klagen dat zij niet meer op haar eigen Facebook pagina kon komen als beheerder. Om dit probleem voor te zijn raad ik iedereen aan om een tweede beheerder toe te voegen. Kies wel iemand die je blind kunt vertrouwen! Zij moeten niets doen zonder dat jij daarom vraagt natuurlijk. Het toevoegen gaat zo: nodig de persoon in kwestie uit om jouw pagina leuk te vinden. Wanneer zij dat gedaan hebben neem je de volgende stappen: – klik in de blauwe menubalk op het pijltje (helemaal rechts) – klik op de naam van je pagina – klik in de witte menubalk op instellingen – klik in de linkermenu kolom op paginarollen – je ziet nu jezelf als beheerder en daaronder de mogelijkheid om iemand toe te voegen – voer het e-mailadres is van de persoon die je wil toevoegen (dit moet het e-mailadres zijn waarmee zij hun persoonlijke Facebook profiel hebben aangemaakt) – klik op het blauwe ‘redacteur’ en wijzig in ‘beheerder’ – klik op opslaan – voer je Facebook wachtwoord in – en klaar!

6. Invullen maar!

Nu kun je bij info van alles in gaan vullen over jouw bedrijf. Daar heb je verder geen hulp bij nodig neem ik aan.
Facebook pagina aanmaken

7. Wegen naar Rome

Zoals wel vaker zijn er ook op Facebook meerdere wegen die naar Rome leiden. De meest normale weg om als beheerder naar je pagina te gaan is door in de blauwe menubalk op het pijltje te klikken en daar je pagina te kiezen. Nu post en reageer je als je pagina. Mocht je nu toch op een post willen reageren als jezelf (of als een andere pagina die jij beheert) dan kan je in het ‘vind ik leuk’-balkje van die post op het pijltje naast je profielfoto klikken. Kies nu een ander profiel en post je commentaar of ‘vind ik leuk’.

8. Foto’s taggen

Eén van de dingen die je niet kan doen als pagina is personen in foto’s taggen. Je kan alleen pagina’s taggen. Voor mij als fotograaf is het natuurlijk heel belangrijk om personen te kunnen taggen. Gelukkig is er een manier om dit toch te doen! Ga naar je persoonlijke profiel. Klik in het linker menu op jouw pagina. Nu ben je op je pagina, maar als jezelf. Je ziet in de blauwe topbalk jouw eigen profielfoto en naam. Nu kun je naar een foto gaan en rechts van de foto op ‘foto taggen’ klikken. Klik op een gezicht en voer een naam in.

9. Afwisseling

Zorg voor voldoende afwisseling in je berichten! Gebruik je Facebook pagina niet alleen om ‘reclame’ te maken voor jouw bedrijf, maar ook om interessante informatie met je (potentiële) klanten te delen en iets meer van jouzelf te laten zien. Hoe meer afwisseling in je berichten, hoe meer kans dat jouw volgers je ook werkelijk blijven volgen.

10. Bereik

Facebook wil graag dat jij gaat betalen om je berichten een zo groot mogelijk bereik te geven. Daarom laten zij standaard jouw berichten maar aan een klein percentage van je volgers zien. Je kan zelf iets doen om je bereik te vergroten. Zodra je mensen tagt in je bericht of foto en zodra mensen je bericht gaan delen begint het balletje te rollen.

Zo, het begin is er! Mocht je nog vragen hebben of tegen dingen aanlopen. Laat dan hieronder een berichtje achter.

Over de auteur

Freya Elders

Ik woon in het gezellige dorpje Warder, heerlijk aan het Markermeer. Na jaren muziekjuf voor peuters en kleuters te zijn geweest hebben hobby en beroep van plaats gewisseld. Nu is muziek mijn hobby en fotografie mijn passie en beroep. Ik oefen graag op mijn twee dochters en onze kat en kittens. Verder houd ik van lekker eten, lezen, schrijven, bloemen, frisse lucht, kampvuurtjes, goed gezelschap, een goed glas wijn en reizen.