Promotie

Creëer je eigen kansen met free publicity

Je hebt vast wel eens gehoord van free publicity. Maar wat is het nou precies? Eigenlijk is het de selfie onder de advertenties.

Je bent ondernemer, misschien wel net gestart, en je wil graag dat mensen jouw onderneming kennen en dat ze je weten te vinden. Hoe pak je dat aan? Nog niet zo lang geleden zou je dan adverteren in een krant of (vak)blad. Dat kost je een flinke duit en vaak levert het niet op waar je op hoopt. Gelukkig zijn er tegenwoordig een heleboel andere mogelijkheden om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. In goed Nederlands noemen we dat free publicity.

Persbericht

De meest bekende manier van free publicity is het schrijven van een pakkend persbericht en dat te mailen naar de redacties van dag- en weekbladen, (vak)bladen, radio- en tv-stations en internetredacties. Als je het de redactie nog gemakkelijker wilt maken, bied je het nieuws aan in de vorm van een redactioneel artikel. Daarmee vergroot je de kans op publicatie aanzienlijk.

Doe het zelf

Het is een misvatting dat free publicity uitsluitend voortkomt uit publicaties door de pers. Er zijn heel veel andere manieren om jouw content onder de aandacht te brengen. Zo kun je, net als ik, de keuze maken om te bloggen (bijvoorbeeld voor “Ondernemen op Hakken”). Zo’n blog is een mooie eerste kennismaking met jou en jouw kennis en expertise. Geef lezers onderaan jouw blog de gelegenheid om door te klikken naar jouw website en de socialmediakanalen waarop jij en jouw onderneming actief zijn. Zo kunnen ze je vinden, volgen en contact met je opnemen.

Creatieve content

Publiceer leuke, inspirerende, informatieve content op jouw website en de socialmediakanalen waarop je actief bent. Denk daarbij aan een sprankelend (kort!) filmpje, een veelzeggende foto of een inspirerende quote. In mijn vorige blog heb ik je al een beetje op weg geholpen bij het kiezen van de juiste platforms op social media en de bijpassende tone of voice. Het verspreiden van een nieuwsbrief of e-zine is een veelgebruikte vorm van free publicity. En ook het aanbieden van een whitepaper is een goede manier om kennis te delen en zo te laten zien wat potentiële opdrachtgevers van jou kunnen verwachten.

Gratis maar niet voor niets

De naam is een beetje misleidend. Free publicity is zeker niet altijd gratis. Omdat je eerst grondig onderzoekt welke vorm van free publicity bij jou en jouw onderneming past, kost het je op z’n minst tijd en energie. Daarna investeer je in het maken/ontwikkelen van de juiste content. Heb je daar geen tijd voor, of ontbreekt het je aan kennis, besteed dit dan uit. Laat je daarbij altijd goed voorlichten en adviseren. En, heel belangrijk, houd de regie in eigen hand!

Wat levert het op?

Door free publicity leren steeds meer mensen jouw bedrijf kennen en dat zal leiden tot een groot netwerk en interessante opdrachten. En wat ook leuk is: door aan de slag te gaan met free publicity word je gedwongen na te denken over de manier waarop je jouw onderneming presenteert aan de buitenwereld.
Ik daag je uit om creatief te zijn met content en free publicity te genereren voor jouw onderneming. Probeer het maar eens, je zult versteld staan van het resultaat! Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen. Laat het me weten via de comments. Heb je meer tips nodig? Neem gerust contact met me op; ik help je graag!

Over de auteur

Kitty Joachems

Ik ben: spontaan - nieuwsgierig - tikkeltje eigenwijs (zegt men, ik vind van niet) - echtgenote (van Paul) - moeder (1 dochter en 1 zoon) - presentatrice - redactrice - secretaresse.
In 2014 hebben Paul en ik Klemtoon Media opgericht. Wij maken content. In alle vormen, soorten en maten. Mijn passie voor PR, communicatie en Social Media komt daarbij goed van pas.

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl