Ondernemen Spotlight

[Vraag] Hoe kom je aan een klankbord als ondernemer?

Ondernemen is vrijheid, maar soms loop je gewoon even vast. In dat geval kun je je vraag voorleggen aan Marca van den Broek. Zij beantwoordt vragen van onze lezers. 

Over Marca

Ik ben nu ruim 10 jaar werkzaam als businesscoach en trainer. In die 10 jaar heb ik vele zzp’ers mogen begeleiden bij het succesvol starten en/of uitbouwen van hun bedrijf.

De vraag van Metta van Straten

Beste Marca,

Als je als ondernemer voornamelijk alleen werkt, hoe toets je dan je ideeën, werkwijze, (project)voortgang, maar ook je persoonlijke ontwikkeling? Heb je een alternatief klankbord in plaats van een collega of leidinggevende? Kortom: hoe weet je of je op het goede spoor zit en of je snel genoeg gaat?

Hartelijke groet,

Metta

Het antwoord

Hoi Metta,

Interessante vraag!  Het kan inderdaad soms lastig zijn als ondernemer om je ideeën te toetsen. Terwijl dat natuurlijk wel heel belangrijk is. Want als je de plank misslaat krijg je dat direct terug vanuit de markt, bijvoorbeeld door het uitblijven van omzet.

De markt

Deugen je ideeën of werkwijze niet, dan merk je snel genoeg dat er geen of onvoldoende aansluiting is bij je potentiële klanten. Die blijven namelijk weg of ze kloppen minder vaak bij je aan dan je gedacht had. In die zin krijg je dus behoorlijk directe feedback op hoe je bezig bent als ondernemer. Een paar uitzonderingen:

  • Als je net voor jezelf begonnen bent, kan het gewoon even duren voordat je klanten krijgt.
  • Je loopt op de troepen vooruit: je hebt een product of dienst ontwikkeld waarmee je je tijd ver vooruit bent. Ook in dat geval kan het even duren voordat klanten doorhebben dat je heel goed bezig bent.
  • De ‘normale’ dips in je omzet, bijvoorbeeld met Kerst of in de zomervakantie (afhankelijk natuurlijk van je product en doelgroep).
  • Een doelgroep die lastig te bereiken is (waarbij je je moet afvragen of het dan wel zo slim is om je op die doelgroep te richten, maar dat terzijde).

Ben je nog aan het nadenken over nieuwe producten/diensten of wil je je werkwijze omgooien, dan kun je natuurlijk altijd zelf het initiatief nemen om je ideeën te toetsen, bijvoorbeeld bij een groep bevriende ondernemers.

Klankbord

Want waarom niet een groep in het leven roepen waarmee je één keer in de maand afspreekt om de ontwikkelingen in je bedrijf te bespreken? Zo’n groep kan natuurlijk bestaan uit allerlei mensen met een verstandig werkend hoofd, maar het ligt voor de hand om er in ieder geval een paar ondernemers in op te nemen. Bang voor de concurrent die goede sier maakt met jouw ideeën? Zorg er dan voor dat de mensen in je ‘klankbord’-groep werkzaam zijn in andere branches. Niet alleen leuk om regelmatig met andere ondernemers te sparren, je steekt ook ongetwijfeld iets op van de manier waarop zij de zaken aanpakken.Vaak is er in dit soort netwerkgroepen ook ruimte voor kennisoverdracht, waarbij een ondernemer zijn of haar expertise deelt met de andere leden van de groep. En je hebt gelijk een mooie plek om nieuwe ideeën te toetsen.  Superhandig en leuk!

Marktonderzoek

Wil je echt met een nieuw product de markt op, dan zou ik je sowieso aanraden om marktonderzoek te doen. Dan weet je tenminste zeker dat er behoefte is aan je product en kun je je product of dienst bovendien nog wat bijschaven naar aanleiding van de feedback die je krijgt. Grofweg zijn er drie manieren om marktonderzoek te doen:

  1. Deskresearch: je kruipt achter je computer en probeert zo veel mogelijk relevante gegevens te vinden. Het CBS biedt bijvoorbeeld een schat aan informatie als je op zoek bent naar cijfermateriaal over je doelgroep. En verder is Google natuurlijk je grote vriend.
  2. Kwantitatief onderzoek: zo veel mogelijk mensen een aantal vragen stellen, bijvoorbeeld door het afnemen van een enquête. Doel van een kwantitatief onderzoek is het verzamelen van zo veel mogelijk relevante gegevens uit jouw doelgroep. De informatie die je hiermee verzamelt gaat dan ook meestal niet heel diep. SurveyMonkey is een handige (gratis) online tool waarmee je makkelijk een enquete kunt maken en verspreiden.
  3. Kwalitatief onderzoek: in een kwalitatief onderzoek ga je echt het gesprek aan met mensen uit je doelgroep. Het grote voordeel van zo’n gesprek is dat je de diepte in kunt gaan en bijvoorbeeld in kunt zoomen op de behoeften en problemen die bij je klant leven. Een kwalitatief onderzoek kost veel tijd, maar levert je een schat aan informatie op.

Businesscoach

Je persoonlijke ontwikkeling, tot slot, kun je misschien het beste bespreken met een (business)coach. Die heeft er, als het goed is, voor doorgeleerd en kan objectief naar jou en je bedrijf kijken. Ook vraagt een goede coach door, zodat je op een dieper niveau komt dan, bijvoorbeeld, in je klankbord-groep. En daarbij, om nou je zieleroerselen met collega-ondernemers te bespreken gaat misschien ook wat ver. Tenminste, dat kan kwetsbaar zijn… Met een coach heb je een ander soort relatie dan met je collega’s, wat maakt dat je meer kunt bespreken. Ook kun je met een businesscoach heel goed doelen formuleren op persoonlijk of zakelijk vlak, waarbij een coach je ook nog kan helpen bij het verwezenlijken van die doelen.

Ik hoop dat ik hiermee je vragen heb beantwoord Metta!

Hartelijke groet,

Marca

Ook een vraag?

Wil je jouw vraag ook aan Marca voorleggen? Vul dan het onderstaande formulier in. Liever een-op-een in gesprek met Marca? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

  • Wordt niet gepubliceerd

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl