Ondernemen

[Vraag] Kan ik zomaar een persbericht sturen?

Ondernemen is vrijheid, maar soms loop je ook gewoon even vast. In dat geval kun je je vraag voorleggen aan Marca van den Broek. Zij beantwoordt vragen van onze lezers. 

Over Marca

Ik ben nu ruim 10 jaar werkzaam als businesscoach en trainer. In die 10 jaar heb ik vele zzp’ers mogen begeleiden bij het succesvol starten en/of uitbouwen van hun bedrijf.

De vraag van René Grosswardt

Dag Marca,

Ik wil zowel een foto- als een schrijfwedstrijd organiseren (via een binnenkort te maken website). Mag ik foto- en schrijfbladen/bedrijven een e-mail sturen met louter de aankondiging? Bijvoorbeeld: ‘Hierbij maken wij u graag attent op . . . “.

Zelfde vraag maar dan m.b.t. particulieren die ik niet persoonlijk ken maar waarvan ik wel het e-mailadres heb en waarvan ik weet dat ze op zich in zo’n wedstrijd geïnteresseerd zijn.

Ik heb me al een beetje ingelezen dus een kort antwoord kan volstaan.

Met dank en groet,
René Grosswardt

Het antwoord

Hoi René,

Wat leuk dat je een foto- en schrijfwedstrijd gaat organiseren! Ben heel benieuwd. Het korte antwoord? Naar bladen mag je altijd een persbericht sturen. Een zakelijke e-mail naar particulieren die daar geen toestemming voor hebben gegeven, mag niet. Ik schreef daar al eerder over. Mag ik je nog wel wat tips geven voor een goed persbericht?

Persbericht

De meeste bladen krijgen per dag meerdere persberichten en ze hebben natuurlijk maar beperkt plaats. Belangrijk dus om op te vallen én om het de redacteur, die jouw persbericht leest, zo makkelijk mogelijk te maken.

  • Zorg voor een invalshoek die nieuwswaarde heeft (wil je de nieuwswaarde testen?).
  • Probeer je persbericht altijd aan een persoon te sturen en niet naar een algemeen e-mailadres.
  • Een persbericht dat goed is geschreven, maakt meer kans om gebruikt te worden. De titel is daarbij belangrijk (is die uitnodigend?) en ook je intro. Eigenlijk moeten in de intro de belangrijkste vragen al beantwoord worden. Als je de zogenaamde 5 W’s + de H (wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe) aan bod laat komen, kun je bijna niet de mist ingaan. Ook kan het goed werken om in je intro een quote van iemand op te nemen.
  • Maak je tekst niet te amicaal of commercieel. Een zakelijke, informatieve tekst wordt over het algemeen het snelst opgepakt. Pas op met jargon!
  • Zorg dat er geen spelfouten in je persbericht zitten. Lijkt misschien een open deur, maar voordat je het weet, lees je erover heen. Dubbel checken dus!
  • Als je foto’s meestuurt (wat een aanrader is), zorg dan dat de rechten van die foto’s geregeld zijn. Met andere woorden: zorg dat het blad in kwestie de foto’s kan gebruiken zonder het risico te lopen een rechtszaak aan hun broek te krijgen.
  • Plaats je persbericht in de mail zelf en niet als bestand bij de e-mail.
  • Denk eraan je contactgegevens in je persbericht op te nemen. Dit kun je het best onderaan je persbericht doen. Voorafgegaan door bijvoorbeeld platte streepjes zodat het voor de redactie duidelijk is dat die tekst niet voor publicatie is.

Succes met je wedstrijd!

Hartelijke groet,

Marca

Ook een vraag?

Wil je jouw vraag ook aan Marca voorleggen? Vul dan het onderstaande formulier in. Liever een-op-een in gesprek met Marca? Vraag dan een vraag gratis adviesgesprek aan.

  • Wordt niet gepubliceerd

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

Over de auteur

Ingrid Segers