Netwerken

Ontspannen netwerken? Zo blijf je jezelf!

Heb je stiekem een hekel aan netwerkborrels? Geen zin in gladde praatjes? Terecht! Met deze 5 tips presenteer je je succesvol, terwijl je gewoon jezelf blijft. 

1. Bereid je goed voor

Een goede voorbereiding begint al bij het zoeken van de juiste bijeenkomst. De ene keer zul je kiezen voor een evenement waar mensen uit jouw doelgroep komen, een andere keer ben je op zoek naar potentiële samenwerkingspartners.
Heb je een goed evenement gevonden, zorg dan dat je weet wie je gaat ontmoeten. De meeste organisatoren zorgen dat je vooraf een deelnemerslijst hebt. Verdiep je daarin, bezoek websites, bekijk LinkedIn-profielen. Bedenk wie je per se wilt spreken en wat je wilt bereiken.

Bijvoorbeeld: een ICT-specialist die zichzelf wil verhuren vindt potentiële klanten op een event waar personeelsmanagers rondlopen. Om zijn netwerk uit te breiden kan hij ook kiezen voor een bijeenkomst met collega-specialisten.

2. Zorg voor een sterk verhaal

Je hoeft jezelf echt niet te verkopen met gladde praatjes. Liever niet zelfs. Maar je moet wel een antwoord hebben op die ene onvermijdelijke vraag: ‘… en, wat doe jij?’.
Denk daar van tevoren over na en oefen desnoods je antwoord. Maak het kort, helder en tegelijk prikkelend. Mensen onthouden je het best als je je beperkt tot deze vier zaken: je naam, je bedrijfsnaam, je doelgroep en het resultaat van je dienstverlening.
Let op: je vertelt dus niet direct wat jouw specialisme is of welke methodieken je hanteert. Dat komt heus wel als je gesprekspartner het wil weten. Laat je maar bevragen, dan vertel je namelijk precies wat hij of zij weten wil. En dat blijft hangen!

Bijvoorbeeld: ik vertel nooit als eerste dat ik specialist ben in communicatie, social media en tekst.
Nee, mijn standaardreactie is: “Ik ben Ineke Kouwenberg, mijn bedrijf heet TIK voor Communicatie. Ik help kleine ondernemingen om meer klanten te vinden.“

3. Luisteren, luisteren en luisteren

De meest gemaakte fout op netwerkbijeenkomsten is: te veel praten. Luisteren is echt effectiever. Wees oprecht geïnteresseerd in je collega-ondernemers en vraag door. Met zo’n houding maak je veel meer indruk dan met een monoloog van jouw kant.

4. Laat je wel kennen

Luisteren is belangrijk, maar zorg wel dat je op een goede manier opvalt. Dat doe je door jezelf te laten kennen zoals je bent: een expert op jouw vakgebied en een ondernemer met een eigen netwerk. Of het nu een 1-op-1- of een groepsgesprek is: wees alert, actief en gul. Deel ervaringen, deel je contacten, deel je kennis en geef vriendelijk advies.

5. Zorg zelf voor een vervolg

Heb je mensen ontmoet waar je nog eens verder mee wilt praten? Mooi! Spreek ter plekke af dat je elkaar nog eens ontmoet. Wacht vervolgens niet af tot diegene jou belt, neem zelf het initiatief. Daarmee laat je zien dat je geïnteresseerd en betrouwbaar bent.
Dat is toch een prachtige basis voor een succesvolle relatie.

En .. wat doe jij?

Ik ben benieuwd wat jouw standaardantwoord is op die ene beruchte vraag ‘En wat doe jij?’.
Ik kijk uit naar je reactie in het veld hieronder!

Over de auteur

Ineke Kouwenberg

Met mijn TIK voor Communicatie help ik kleine ondernemers om hun business groots op de kaart te zetten. Met doelgerichte communicatie & pr, slimme inzet van social media en rake teksten.
Lees meer op www.TIKvoorCommunicatie.nl

1 reactie