Inzichten Spotlight

Een goede website? Een kwestie van kiezen!

toetsenbord

Wat is een goede website? Dat hangt er van af aan wie je het vraagt! Dat maakt het bouwen van een website ook zo ingewikkeld. Hoe meer mensen je het vraagt, hoe meer verschillende antwoorden je krijgt.

Uiteindelijk heb je een lijst van eisen waar je u tegen zegt. Je moet zorgen voor goede content, gericht op de klant of de gebruiker, goed design, gebruiksvriendelijk, helder, inzichtelijk, vul maar aan! Voeg daar nog een lijst van technische eisen aan toe en je weet echt niet meer waar je moet beginnen. Hoe los je dat op?

Kies voor: waar je blij van wordt

Om te beginnen: laat het idee van een ‘goede website’ en waar die allemaal aan ‘moet voldoen’ los. Dan wordt het leven ineens veel simpeler: een goede website is gewoon een website die het goed doet! Die wat goed doet? Wat jij wilt dat hij doet natuurlijk! Wat wil je je bezoekers aanbieden? Wil je dat hij hen YouTube video’s toont van je laatste projecten? Dat hij een forum aanbiedt, zodat je doelgroep lekker kan kletsen? Datumprikkers waarmee je bezoekers samen activiteiten kunnen plannen? Dan doe je dat toch? Jij kent je doelgroep en jij weet wat ze leuk vinden. Dus waarom zou je dat niet aanbieden? Geloof me, leuk is een onderschatte marketingfactor! Bied jij iets leuks? Dan weten ze je voortaan te vinden!

Kies voor: eenvoud

Er is geen gebruiker die zal zeggen: hé, wat is deze site toch heerlijk complex en ingewikkeld. Kies dus voor eenvoud. Want een eenvoudige website is:

  • Snel. Een eenvoudige website laadt snel, en dat vinden zowel je bezoekers als Google bijzonder prettig.
  • Overzichtelijk. Het is niet moeilijk om bij een eenvoudige site snel te zien of het wat voor jou is, wat je er kunt doen en hoe dat werkt.
  • Goed te indexeren. Google is daar dol op, zoals je weet!
  • Strak en netjes. Een eenvoudige site wordt niet snel rommelig.
  • Stijlvol. Door de basis eenvoudig te houden en een paar leuke accessoires toe te voegen, krijgt je een rustige en stijlvolle uitstraling. Dat geldt voor kleren en dat geldt voor websites.
  • Foutloos. Problemen worden snel gezien én opgelost.

Dus is de keuze aan jou! Durf je je te beperken en te kiezen voor eenvoud?

Kies voor: focus

Hoe maak je iets eenvoudig? Daarvoor heb je een hele duidelijke focus nodig.

  • Wat is het probleem van je klanten en hoe los jij het op? Dat is waar het om draait! Alles wat daarvan afleidt kan weg.
  • Wat is je sterkste kant? Jouw USP? Laat die uit de verf komen, de rest volgt vanzelf.
  • Wat wil je dat je klanten doen? Wat is je call-to-action? Juist! Dan kan de rest weg, in ieder geval van die pagina.
  • Wat doen je klanten het liefst op je site en waarvoor pakken ze liever de telefoon, mailen ze of komen ze langs? Als je dat weet, dan hoef je geen functies te stapelen op je site, (chat, formulieren, callback, etc) met alle risico’s en rommel van dien.
  • Wat is het favoriete medium van je klanten? Mobiel, desktop, tablet? Een responsive site  is nooit verkeerd, maar je kunt nooit optimaliseren voor alle schermen. Kies er één.

Kies voor: delegeren

Ben je een schrijver of een programmeur? Een fotograaf of een webdesigner? Als je dingen naar je toe trekt waar je niet echt goed in bent, raak je gefrustreerd, kost het je veel tijd en zal het resultaat evengoed onprofessioneel zijn. En dat gaat ten koste van het doel van je site: je klanten verleiden met jouw diensten, producten en vaardigheden. Gun jezelf dus goede foto’s, goede templates, en een goede website host.

Welke onderdelen van je site zijn gevoelig voor storingen en vergen veel onderhoud? Besteed die uit. Je kunt bijvoorbeeld een webwinkel of reserveringssysteem huren in plaats van zelf (laten) bouwen. Dat scheelt je kopzorgen én.. geld! Reken maar uit wat een webwinkel die offline is kost en hoeveel die designer die hem voor je moet fiksen.

Kies voor: jezelf en je klanten

Als ik kijk naar wat ik tot nu toe heb geschreven, dan heb ik mijn eigen lijst met ‘moetjes’ gemaakt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. De bedoeling is om jou aan te moedigen te kiezen voor jezelf en je klanten. Met als resultaat een site waar jij en je klanten blij van worden. Dus stel ik je nu de vraag waarmee alles begint. Wat, als het om je site gaat, zou jij leuk vinden en wat zou jou blij maken? Wat voor opties en functies? Wat voor uitstraling? En wat voor resultaat? Ik hoor graag van je!

photo credit: Bodil via photopin (license)

Over de auteur

Christien Janson

Sinds 1994 help ik mensen met alle nieuwe mogelijkheden die ICT en internet bieden. Het is lang niet zo ingewikkeld als het eruit ziet! Sinds een paar jaar specialiseer ik me in websites waar je blij van wordt. Wil je het web op met een goede site? Dan regelen we dat!

Over de auteur

Laura Wubben