Ondernemen

[Vraag] Hoe kan ik beter omgaan met feedback?

Ondernemen is vrijheid, maar soms loop je ook gewoon even vast. In dat geval kun je je vraag voorleggen aan Marca van den Broek. Zij beantwoordt vragen van onze lezers. 

Over Marca

Ik ben nu ruim 10 jaar werkzaam als businesscoach en trainer. In die 10 jaar heb ik vele ZZP’ers mogen begeleiden bij het succesvol starten en/of uitbouwen van hun bedrijf.

De vraag van Gabriella van Rosmalen

Hoi Marca,

Ik heb vaak het probleem dat ik feedback me persoonlijk aantrek. En dat terwijl er in de ‘schrijfwereld’ nogal wat feedback langskomt. Heb jij tips om dit sneller naast me neer te kunnen leggen?

Alvast bedankt!

Het antwoord

Hoi Gabriella,

Dank voor je interessante vraag! Ik kan me voorstellen dat het inderdaad lastig is als je feedback krijgt op je teksten, zeker als het om feedback gaat waar je het misschien niet mee eens bent. Kun je voor jezelf omschrijven wanneer je er wel en wanneer je er geen last van hebt?

Ik kijk bij feedback altijd naar de volgende punten:

Van wie komt de feedback?

Misschien wel de belangrijkste vraag. Van sommige mensen kun je nu eenmaal beter feedback incasseren dan van andere mensen. Dat heeft veel te maken met de intentie van de feedback-gever. Is de intentie goed en opbouwend, dan is het misschien even slikken, maar uiteindelijk wordt je tekst er waarschijnlijk beter van. Ook de professionaliteit van de feedback-gever speelt een rol: is het zelf een tekstschrijver, dan ben ík in ieder geval eerder geneigd de feedback serieus te nemen dan wanneer de feedback komt van iemand die de ballen verstand heeft van schrijven. Daarbij, als schrijver zie je bijna altijd wel dingen over het hoofd in je eigen teksten. Vandaar ook dat eindredactie zo belangrijk is! Heb je geen eindredacteur, dan kan de ongevraagde feedback misschien als extra paar ogen fungeren?

Is de feedback opbouwend?

Ook belangrijk: hoe is de feedback geformuleerd? C’est le ton qui fait la musique, toch?! Als iemand de feedback op een botte manier bij jou neerlegt, komt die feedback harder binnen dan wanneer iemand de feedback op een positieve, opbouwende manier verwoordt. Als iemand zegt ‘Ik vind het drie keer niks’ kun je daar maar weinig mee natuurlijk, bovendien voelt het dan ook al snel persoonlijk omdat iemand niet specificeert wat hij of zij niet goed vindt. Het voelt alsof het over jou persoonlijk gaat, in plaats van over je tekst. Nog beter is het natuurlijk, als de feedback-gever met suggesties komt.

Onzeker?

Onzekerheid speelt vaak een belangrijke rol bij het ontvangen van feedback. En ook perfectionisme wil nog wel eens in de weg zitten. Herken je dat bij jezelf? Als je zelf onzeker bent over wat je hebt afgeleverd, of stiekem eigenlijk vindt dat je tekst niet perfect is, komt feedback harder aan. Je bent dan sneller geneigd om de feedback persoonlijk te nemen, je had het immers ook beter kunnen doen… Je hebt dus gefaald. Zeker perfectionisten hebben daar een handje van. Ik kan me nog een discussie herinneren met een klant over perfectionisme. Mijn stelling was: een bakker die vies brood bakt, kan nog steeds deugen als mens. Haar opvatting: als ik de bakker feedback geef dat zijn brood niet goed is en hij verbetert zijn brood niet, dan deugt hij ook niet als mens. Zij vond dat je als professional verplicht bent om altijd 300% te geven. Ik snap de gedachtengang (perfectionisme is mij ook niet vreemd), maar als perfectionist ligt jouw lat vele malen hoger dan die van anderen. En daarbij: waarom zou je een slecht mens zijn als je iets niet zo goed kunt of fout hebt gedaan? Misschien is die bakker wel een geweldige vader, maar niet zo’n goede bakker.

Feedback = leren

Uiteindelijk is feedback een mogelijkheid om te leren. Dat vraagt van jou, als feedback-ontvanger, een open houding. Niet altijd even makkelijk! Maar als je feedback kunt zien als een manier om te leren, is het makkelijker te incasseren. En leren kun je van alles. Ook van jezelf als je in de verdediging schiet, of je misschien zelfs wel gepikeerd voelt. Kijk waar dat gepikeerde gevoel vandaan komt en hoe je daar anders mee om kunt gaan. En soms, heel soms, moet je feedback ook gewoon naast je neerleggen. Bijvoorbeeld als het er helemaal niet om gaat jouw tekst beter te maken, maar iemand het ‘gewoon’ leuk vindt je te kleineren of met ongefundeerde kritiek komt.

Kortom: kijk naar de intentie en professionaliteit van de feedback-gever, kijk of je er iets van kunt leren. En leg vervolgens de feedback naast je neer of doe er iets mee.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!

Hartelijke groet,

Marca

Ook een vraag?

Wil je jouw vraag ook aan Marca voorleggen? Vul dan het onderstaande formulier in. Liever een-op-een in gesprek met Marca? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

  • Wordt niet gepubliceerd

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

Over de auteur

Michelle Peters