Ondernemen

[Vraag] Kan ik mensen zomaar een zakelijke e-mail sturen?

Ondernemen is vrijheid, maar soms loop je ook gewoon even vast. In dat geval kun je je vraag voorleggen aan Marca van den Broek. Zij beantwoordt vragen van onze lezers. 

Over Marca

Ik ben nu ruim 10 jaar werkzaam als businesscoach en trainer. In die 10 jaar heb ik vele ZZP’ers mogen begeleiden bij het succesvol starten en/of uitbouwen van hun bedrijf.

De vraag van Marjolijn de Ridder

Hi Marca,
Ik heb maar liefst drie vragen over de inzet van e-mailmarketing om klanten te werven. De eerste is: Mag dit zomaar?

Als dit mag, sprokkel ik die e-mailadressen dan zelf op één of andere manier bij elkaar of is er een snelle(re) manier om aan een bestand te komen? Ik denk aan een bestand met e-mailadressen van alle bedrijven uit de regio waar ik woon en werk.

En tot slot: heb jij misschien nog goede e-mailmarketing tips?

Ik kijk uit naar je antwoorden!
Alvast veel dank!

Groeten,
Marjolijn

Het antwoord

Hoi Marjolijn, dank voor je vraag! In het kort? Je mag mensen niet ongevraagd een e-mail sturen. In de wet staat hierover:

De ontvanger dient actief, door middel van een handeling, toestemming te geven. Dit kan bijvoorbeeld door het aanvinken van een hokje. Let op dat een dergelijk hokje niet vooraf is aangevinkt. De ontvanger moet zich er voldoende van bewust zijn dat en waarvoor hij toestemming geeft.

Er zijn wel wat uitzonderingen. Als er bijvoorbeeld een bestaande klantrelatie is (die je aan kunt tonen doordat er geld is betaald voor je diensten) mag het onder bepaalde omstandigheden wel. Maar goed, dat is voor jou -als ik je goed begrijp- niet van toepassing. Goed nieuws is dat je je geld in je zak kunt houden omdat het geen zin heeft om e-mail bestanden op te kopen. Het slechte nieuws is dat het je tijd en moeite gaat kosten om zelf een goed bestand op te bouwen. Hoe je dat doet?

Mailchimp integreren

Veel ondernemers maken gebruik van MailChimp, een heel fijn programma waar je nieuwsbrieven mee kunt maken en versturen. Tot 2000 abonnees is MailChimp gratis, daarna kun je voor verschillende abonnementsvormen kiezen. MailChimp werkt als een zonnetje: je maakt nieuwsbrieven met behulp van templates of je ontwerpt er zelf één. Je kunt verschillende verzendlijsten maken en zo je nieuwsbrief aan verschillende groepen klanten sturen. MailChimp is makkelijk te integreren op je website, wat het mogelijk maakt dat mensen zich inschrijven op jouw nieuwsbrief.

Verder handig aan MailChimp:

  • Je hebt direct inzicht in wat je nieuwsbrief doet: hoe vaak hij wordt gelezen, hoe vaak er door wordt geklikt etc.
  • MailChimp geeft standaard de mogelijkheid voor je abonnees om zicht uit te schrijven. Dat is namelijk bij wet verplicht.
  • Alle aanmeldformulieren kun je personaliseren, met een persoonlijke tekst of foto’s. Ook kun je een download integreren in één van de aanmeldformulieren, handig als je nieuwe abonnees een cadeautje wilt geven.

Aan abonnees komen

Dat is nog niet zo makkelijk. Mensen zijn niet zo dol op nieuwsbrieven. Dat komt omdat veel nieuwsbrieven, helaas, niet erg aantrekkelijk zijn om te lezen. Vaak zijn het een soort veredelde reclameboodschappen, niet echt interessant. Je zult dus flink je best moeten doen om aan abonnees te komen.

Een inschrijfmogelijkheid op je site. Neem de drempels weg voor mensen om zich in te schrijven. Zet bijvoorbeeld onderaan je blog een button waarmee mensen zich in kunnen schrijven. Of plaats een inschrijfmogelijkheid in de sidebar van je site.

Goede content. Als je een nieuwsbrief weet te schrijven met inhoud waar mensen écht iets aan hebben, heb je een streepje voor. Iets om goed over na te denken dus.

Actie. Het helpt als je je nieuwe abonnees iets leuks in het vooruitzicht stelt, als ze zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Bijvoorbeeld een gratis download van het een of ander. Of verloot iets als je een bepaald aantal abonnees hebt.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag beantwoord heb!

Hartelijke groet, Marca

Ook een vraag?

Wil je jouw vraag ook aan Marca voorleggen? Vul dan het onderstaand formulier in. Liever een-op-een in gesprek met Marca? Vraag dan een gratis adviesgesprek aan.

  • Wordt niet gepubliceerd

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

Over de auteur

Yvonne Schoolderman

Elke dag biedt nieuwe mogelijkheden, ondanks beperkingen.
Via Content Collective deel ik mijn passie voor schrijven/redigeren/content/taal met schrijvers en lezers.

Wil je mij beter leren kennen? Lees dan ook mijn blogs (en uitgebreide bio) op
http://www.Yvonneblogtmetzorg.wordpress.com