Promotie Spotlight

Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste website van het land?

Het zal je niet verbazen dat mijn klanten mooie websites willen hebben. Iets waar ze van gaan stralen. Dat betekent een mooie opmaak en een prachtige uitstraling. Veel foto’s, veel video’s… 

Geen probleem

Nou is dat op zich geen probleem. Als je een mooie website wilt maken houd je je om te beginnen aan een paar basisregels. Houd de lay-out simpel: eenvoud werkt het beste. Zorg voor goede verhoudingen: werk met de gulden snede. Zorg voor consistentie: als de ene pagina een grote kop heeft en de volgende niet, dan ziet dat er vreemd uit. Dan maak je de match met de eigenaar. Kijk wat de klant nog meer mooi vindt. Hoe ziet haar werkruimte eruit? Is er een huisstijl? Een kledingstijl? Ik kies vervolgens samen met de klant voor creatief, zakelijk, naïef, minimalistisch of modern. Op basis daarvan kies ik de elementen: afbeeldingen, lettertypes, design elementen. Vervolgens gebruik ik één kleurenpalet zodat de uitstraling professioneel wordt. Ik vind het leuk om me hiervoor te laten inspireren door de experts in kleuren en trends, namelijk de verfverkopers. Kijk bijvoorbeeld eens hier bij Flexa. Tenslotte verzamel ik mooi beeldmateriaal: foto’s, afbeeldingen, video’s. Nadat die er netjes in zijn gezet volgen de teksten. En dan.. zijn we klaar! De site is een mooie online spiegel geworden, waarin de klant er goed uitziet. Mooi toch?

Geen Miss World

Wat is dan het probleem? Wel, dat is dit. Er was een reden waarom je een site hebt besteld. Je website mag zeker je spiegeltje aan de wand zijn, maar heb je niet liever dat ze voor je aan het werk gaat als je online werknemer, je salesrep, je verkoopster? Dat geeft ineens een heel ander beeld. Een verkoopster is geen Miss World. Te uitbundige kleren, te veel make-up, of te hoge hakken leiden alleen maar af. De uitstraling van een verkoper is verzorgd, professioneel, rustig en ze trekt geen aandacht met haar uiterlijk. Want of ze slaagt in haar missie hangt vooral af van wat ze de klant te bieden heeft. Is ze ter zake kundig en goed geïnformeerd? Is ze op je klant gericht? Maakt ze goed contact, al vanaf het begin? Een goede verkoopster laat zien dat ze de klant begrijpt: ‘ja, je bent hier op het goede adres’. Ze benoemt problemen waar de klant mee zit, bespreekt oplossingen, laat mogelijkheden zien, maakt enthousiast, en volgt de klant vervolgens op de voet als die het voorstel overweegt. Is dit iets voor mij? Is het echt een goede oplossing? Is het de prijs waard? Wat voor garanties heb ik? Hoe verantwoord ik de uitgave?

Customer journey

Dat proces wordt tegenwoordig  de ‘customer journey’ genoemd. Daarin wil je je klant begeleiden, zodat die komt waar je hem of haar wilt hebben. Je wilt de klant een helder beeld geven van wat je te bieden hebt en hoe de klant daarmee geholpen is. Dus een duidelijk JA of een helder NEE, als je product al dan niet geschikt is voor de klant. Dit is precies wat je website voor je kan doen met klanten die jouw site ontmoeten in plaats van jouzelf. Dit doet je website, door je klant direct aan te spreken en op een logische manier te begeleiden van de ene vraag (en het antwoord) naar de andere. Je website voert een gesprek met je klant, op basis van haar navigatie. Een klik is een vraag. Geeft de pagina die dan opkomt het juiste antwoord?

Rode loper

Wees dus niet bang om je klant te sturen. Gebruik een rode loper afgezet met fluwelen koorden: de route moet aantrekkelijk zijn, duidelijk en logisch. Dan zal de klant hem vanzelf volgen en uitkomen waar ze hoort: bij de geschikte oplossing! Dat betekent dat het helemaal geen punt is om een mooie site te willen hebben, maar houd je ogen op het doel. Geef je verkoopster de juiste uitstraling die haar helpt bij haar taak, zodat jij blij wordt van haar en van wat ze voor je bereikt. Want daar ging het toch om?

Heb jij ook gouden tips voor het bouwen van een goede website voor je klant? Laat het ons weten in een reactie!

Over de auteur

Christien Janson

Sinds 1994 help ik mensen met alle nieuwe mogelijkheden die ICT en internet bieden. Het is lang niet zo ingewikkeld als het eruit ziet! Sinds een paar jaar specialiseer ik me in websites waar je blij van wordt. Wil je het web op met een goede site? Dan regelen we dat!