Ondernemen Spotlight

Hoe kom je aan klanten als je net voor jezelf begonnen bent?

Ben jij net voor jezelf begonnen als ZZP’er en vraag je je af hoe je nu aan klanten komt?

Met veel enthousiasme heb je alles voor elkaar: je bedrijfsplan is geschreven, je visitekaartje is klaar, je huisstijl is dik in orde en je website is in de lucht. Alles is klaar voor je eerste echte klant. Best een spannend moment. Maar nu? Hoe gaan die klanten jou vinden?

Netwerk

Meestal komen je eerste klanten uit je persoonlijke netwerk. Het maakt eigenlijk niet eens zoveel uit wat je verkoopt. De mensen in jouw netwerk kennen jou niet alleen goed, ze gunnen het je ook. Hartstikke fijn natuurlijk, je krijgt bijna als vanzelf opdrachten binnen en doet zo al wat ervaring op. Er zijn wel een paar valkuilen bij het zakendoen met vrienden en familie. Durf jij bijvoorbeeld je normale prijzen te vragen bij vrienden? Ik vind dat lastig als ik heel eerlijk ben. Als ik nog eerlijker ben, geef ik onmiddellijk toe dat ik voor vrienden en familie vaak een vriendenprijsje reken. Dat hoeft helemaal niet erg te zijn natuurlijk, als je maar weet wat je doet en het expliciet maakt. Als jij je werk goed doet, gaan deze vrienden jou aanbevelen aan derden. Op dat moment moet het ‘normale’ tarief gaan gelden. Gebruik dat ‘vriendenprijsje’ als een goede investering

De tweede ring

De volgende opdrachten of aankopen komen binnen via mond tot mond reclame: je krijgt mensen als klant die jij zelf nog niet kent. Jouw vrienden en familie hebben enthousiast over jouw geweldige product of dienst verteld en dat levert klanten op. Heel fijn! Je bedrijf groeit, je gaat meer omzet draaien. Als je je werk goed doet, groeit die tweede ring gestaag verder. Die nieuwe mensen vertellen het immers ook weer door aan hun vrienden, etc. etc.  Daar gaat meestal wel wat tijd overheen.

In dit stadium wordt het belangrijk dat je je zakelijk gezien professioneel neer gaat zetten. Wat dat inhoudt? In ieder geval:

  • Realistische prijzen vragen
  • Je salesvaardigheden aanscherpen.
  • Een duidelijk verhaal formuleren (marketing).

Waarom dat moet? Ten eerste omdat je deze groep klanten niet persoonlijk kent. Je hebt dan wel een streepje voor, maar je zult toch meer overtuigingskracht nodig hebben om een klant over de streep te trekken. Ten tweede wil je uiteindelijk nog een andere groep klanten aanboren. Mensen die jou niet kennen en die ook niet via via van jou gehoord hebben.

De derde ring

Het echte ondernemen begint als je klanten aan weet te trekken buiten je eigen netwerk, of het netwerk van jouw netwerk. De zogenaamde derde ring. In ieder geval groeit je bedrijf pas echt als je mensen weet te bereiken (en te overtuigen) die jou niet kennen. Dat is nog niet zo makkelijk.

Jouw ideale klant

Het eerste wat je moet doen, is een duidelijk beeld creëren van je klant. Het is belangrijk om hierin een duidelijke keuze te maken. Stap niet in de valkuil dat jouw product of dienst voor ‘iedereen’ geschikt is, al was het alleen al omdat elke doelgroep een andere behoefte of benadering nodig heeft. Daarbij, een klant kan zijn geld maar één keer uitgeven en doet dat het liefst bij iemand die verstand heeft van zijn problematiek, vraag of behoefte. Ik vind het zelf het prettigst om een zogenaamde empathy map van mijn ideale klant te maken. Dat geeft een goed beeld van hoe jouw klant in elkaar zit, wat zijn behoefte is, waar hij door beïnvloed wordt etc. Je kunt ook een marketingpersona maken. Net wat je zelf het prettigst vindt.

Hoe ga je je klant bereiken?

In dit stadium gaan acquisitie, marketing, netwerken en social media een cruciale rol spelen. Bedenk  goed hoe je dat wilt doen en zorg voor een helder verhaal. Zodat jouw klanten snappen waarom ze bij jou moeten zijn, wat jouw toegevoegde waarde is en wat jij voor hen kunt betekenen. Gelukkig hebben we tegenwoordig volop mogelijkheden om in gesprek te komen met potentiële klanten. Gebruik dat! Volgens mij is namelijk het állerbelangrijkste van zaken doen dat je een (zakelijke) relatie opbouwt met je klanten. Uiteindelijk doen de meeste mensen het liefst zaken met iemand die ze kennen, waarvan ze zeker weten dat die te vertrouwen is. Niemand heeft zin in gedoe, toch? Kortom: ga de boer op, laat jezelf zien, ga het gesprek aan met mensen en knoop relaties aan. Zowel on- als offline!

Ik ben benieuwd: hoe zorg jij dat je aan voldoende klanten komt? 

photo credit: intense woman at work-2200125 via photopin (license)

Over de auteur

Marca van den Broek

ondernemer, businesscoach, trainer, zakelijk leider, social media addict, blogger, contenteer, foodie, single mom, honden èn kattenmens, verslaafd aan chocola maar probeert suikervrij te leven. Meer info op www.marcavandenbroek.nl

Over de auteur

Yvonne Schoolderman

Elke dag biedt nieuwe mogelijkheden, ondanks beperkingen.
Via Content Collective deel ik mijn passie voor schrijven/redigeren/content/taal met schrijvers en lezers.

Wil je mij beter leren kennen? Lees dan ook mijn blogs (en uitgebreide bio) op
http://www.Yvonneblogtmetzorg.wordpress.com