De vrouwen

Annemarie Lindeboom: ‘You start a company to make meaning. And then you make money’

Ik ben Annemarie Lindeboom. Samen met Kees (de kat) woon ik in de Culturele hoofdstad van Europa in 2018: Leeuwarden. Sinds twee jaar heb ik mijn eigen bedrijf in tekst en contentmarketing: Letterlijke Verleiding.

Met Letterlijke Verleiding doe ik heel veel verschillende dingen. Tekst en content is altijd de hoofdzaak, maar ik kom negen van de tien keer uit bij een grotere rol. Zo ben ik stadsromanticus geworden voor de Leeuwarder stadsblog Suksawat, heb ik een aantal evenementen mede-georganiseerd in Leeuwarden en Haarlem, en ben ik op dit moment aan het toewerken naar een documentaire voor een nieuw project. Letterlijke Verleiding is de kapstok om alles wat mogelijk is met mijn eigenschappen aan te kunnen hangen.

Waarom ben je gaan ondernemen?

Nou, dat is eigenlijk heel toevallig gelopen. Heel erg in de kern is het allemaal gestart bij Social Media Club Leeuwarden, in 2012. Ik was destijds veel aan het tweeten voor mijn werkgever, gewoon, om te proberen. En ik merkte dat het wel aardig werkte, dus ik wilde er meer over weten. Want, tot eind 2011 was ik niet op Twitter, ncch op Facebook of andere social media kanalen te vinden. Je begrijpt, ik moest nog veel leren.

En daar was Social Media Club. Ik raakte enthousiast van de grote groep gedreven mensen en het leuke concept. Vol passie ging ik het promoten, en dat zorgde ervoor dat de organisatie mij destijds een podium bood, en mij community-manager van Social Media Club Leeuwarden maakte. Ik weet nog dat ik mijn allereerste stuk schreef over een groenteboer die een “Twittertas” bedacht had, wat een groot succes was voor zijn zaak. Het artikel werd later op diverse kanalen overgenomen. Nu is dat misschien een kleinigheid: toen vond ik dat heel tof.

Vanaf dat moment kreeg ik ook aanvragen van andere bedrijven. Of ik misschien ook iets voor hen kon schrijven. Of misschien voor hen de social media kanalen kon bijhouden. En in het voorjaar van 2013 kon ik niet anders dan langs de Kamer van Koophandel gaan. Letterlijke Verleiding was een feit.

En hoewel het allemaal zo vanzelf ging, kwam de start van Letterlijke Verleiding samen met een nieuwe levensfase voor mij. In dezelfde maand dat ik namelijk mijn aanvraag bij de Kamer van Koophandel deed, beëindigde ik mijn relatie van 6 jaar. Ze zeggen dat alles met een reden gebeurt: ze hebben gelijk.

Ik startte in een nieuw huis, met eigenlijk niets dan een matras en een kast. Mijn huis evenaarde mijn lege gevoel, mijn gevoel van opnieuw opbouwen. Ik denk dat iedereen die een lange relatie heeft gehad en beëindigd, nu met zijn hoofd bevestigend zit te knikken.

Ik moest op zoek gaan naar de dingen die mij weer echt gelukkig maakten, en die ik kwijt was geraakt tijdens mijn relatie. En Letterlijke Verleiding was de eerste houvast, mijn opbouw van iets waar ik voelde dat mijn passie lag.

Wat was jouw gaafste moment als ondernemer?

Mijn gaafste moment kwam een paar maanden geleden, toen ik een frontman van een band een workshop social media gaf.

De man had het namelijk niet zo op social media. Hij was meer van het echte contact, met zijn publiek tijdens shows, of met mensen bij hem thuis. Hij zag het als een verplichting. Het moest maar, want het hoorde er bij.

Ik vroeg hem toen waarom hij er zo’n hekel aan had. “Het is zo gemaakt. Het is niet echt. Ik zie te veel artiesten die het gewoon er om doen, die heel anders zijn als je ze tegenkomt.” Ik begreep hem volkomen. Heel veel content in de online wereld is gebaseerd op likeabilty, en dat kan inderdaad behoorlijk irritant zijn.

Ik vertelde hem toen mijn visie. Over de kracht van openheid, oprechtheid en kwetsbaarheid online. Over eerlijk zijn. Over blijven bij je eigen gekke dingen, je leuke dingen, je grappige dingen en je vreemde dingen. Eigenlijk al deze woorden samen: over authenticiteit.

En ineens draaide het gesprek van authenticiteit op social media, naar authenticiteit in het algemeen. Bijna twee uur hebben we het gehad over zijn passies, zijn reden om te doen wat hij doet, en zijn visie over zijn band. En toen, aan het einde van het gesprek, vertelde hij mij: “Wauw, ik heb nu eigenlijk best wel veel zin om aan de slag te gaan.”

Maar er gebeurde nog iets die dag. Want niet alleen hij raakte die ochtend geïnspireerd. Nee. misschien wel nog meer, raakte ik geïnspireerd door hem. Door zijn visie en zijn passie om voor tweehonderd procent te gaan voor waar je hart ligt. En dat vind ik het mooiste van mijn vak. De verschillende mensen die ik leer kennen, in al hun passies, die mij weer inspireren.

En ja, hij is al best bedreven met social media inmiddels. Op zijn eigen, authentieke manier. En het werkt. Ik geniet elke keer als ik zijn posts voorbij zie komen.

Wat was jouw moeilijkste moment als ondernemer?

Ik sta nú middenin het moeilijkste moment. De Keuze. Jawel, met hoofdletter K.

Ik heb Letterlijke Verleiding opgestart naast mijn baan als bedrijfsleider. Ik werk (nu nog steeds) vier dagen in de week gewoon voor een werkgever. De rest van de tijd stop ik dus in alle dingen die ik doe voor Letterlijke Verleiding. En dat houd je heel lang vol, maar op een gegeven moment moet je de keuze maken, omdat je anders, nou ja, gewoon geen tijd meer hebt om te slapen.

Dat is niet een makkelijke keuze, als je een vast contract hebt en je huidige baan ook nog steeds een leuke uitdaging is. Bovendien: van een vast contract naar volledig ondernemen, dat zijn twee uitersten. En daar moet je verdomd goed over nadenken.

De laatste paar maanden ben ik druk geweest met het bedenken hoe mijn toekomst als echte ondernemer er uit zal zien. Want ja, ik ga ervoor. Ik ga mijn hart achterna. Eigenlijk is stiekem de Keuze al gemaakt dus.

Welk advies wil je andere ondernemers geven?

Ik zie heel veel ondernemers die zich richten op hun eigen werkveld. Ik zie ook het ontstaan van wereldjes. Van eilandjes van ZZP’ers die allemaal naar elkaar toe trekken. Kliekjes vormen. Om daarmee misschien zeker te zijn van opdrachten, of om een groot schild te vormen tegen de rest van de concurrentie. Op zich is dit best een slimme aanpak, en ook niet iets wat nieuw is.

Maar wat ik merk is dat als je je open stelt voor alle nieuwe verbindingen, er zo veel mooiere dingen kunnen ontstaan. Dingen die misschien niet in je gedachten zaten, verbindingen met mensen waarvan je niet weet hoe jullie elkaar ooit zouden kunnen aanvullen, maar je werk zomaar ineens naar een hoger niveau kunnen brengen. Verbindingen die ervoor kunnen zorgen dat jij als ZZP’er nóg meer uit je eigen talent haalt, maar, nog mooier, waarin jij ook leert van het talent van de ander.

Ik zou het advies willen meegeven om altijd open te staan voor alle nieuwe verbindingen die op je pad komen. Een open blik opent het blik van jouw toekomst.

Welke quote zegt het meest over jou als ondernemer?

Als ondernemer ben ik gedreven om met mijn eigenschappen iets toe te voegen aan deze wereld, en niet alleen maar geld er mee te verdienen. Dit komt tot uiting in verschillende projecten waar ik me voor inzet.

In zijn speech “The Art of the Start” vertelt Guy Kawasaki in tien stappen de beste manier om je bedrijf op te starten. De basisgedachte die als eerste naar voren komt in zijn speech, is de reden om een bedrijf te starten. Te vaak starten we een bedrijf om de simpele reden dat we er geld mee kunnen verdienen.

Die bedrijven houden nooit lang stand. Ze worden doorverkocht, en zijn onbezield. Een echt goed bedrijf start je om iets toe te voegen aan het leven van mensen, aan de wereld, op wat voor manier dan ook.

Deze quote komt uit zijn speech, en is mijn inspiratie om met Letterlijke Verleiding te blijven proberen het verschil te maken.

“You start a company to make meaning. And then you make money”

 

Hier vind je Annemarie Lindeboom

Over de auteur

Xaviera Ringeling

Ondernemer, vaak op hakken. Niet al te lang, vandaar.