Sales

De perfecte elevator pitch

Elevator pitch

Vertellen wat je doet en waarom klanten, investeerders of partners voor jou moeten kiezen. Het is voor elke ondernemer belangrijk. Maar hoe kom je tot de perfecte elevator pitch?

Na de ‘why’

In een vorig blog besprak ik hoe je komt tot jouw unieke verhaal. Een verhaal dat begint met jouw ‘why’: waarom ben je gaan ondernemen, waarom doe je wat je doet? Als je die why eenmaal hebt gevonden is het de kunst om deze ook goed over te brengen. En dat zal je als ondernemer vaak genoeg moeten doen. Aan klanten, investeerders, partners, medewerkers, zelfs vrienden en familie. Een goede elevator pitch is noodzakelijk om kort maar krachtig jouw verhaal over te brengen. Waar moet een goede pitch aan voldoen?

Maak nieuwsgierig

Een veel gemaakte fout is dat ondernemers denken dat ze hun hele verhaal in de elevator pitch moeten vertellen. Dat hoeft niet! Een elevator pitch is bedoeld om jouw toehoorders te betrekken bij jouw onderneming. Je wilt ze nieuwsgierig maken. Na afloop moeten ze naar je toe willen komen om meer te horen!

Je ziet, een elevator pitch moet inspireren. Nieuwsgierig maken. Betrekken. Daarvoor hoef je echt niet alles te vertellen, het gevoel dat je overbrengt is het belangrijkste. Je hebt ook maar weinig tijd: een goede elevator pitch duurt slechts een paar minuten.

Centrale boodschap

Omdat een elevator pitch zo kort duurt, moet je een keuze maken: wat wil ik nu echt overbrengen? Kies de centrale boodschap en bouw daar het verhaal omheen. Wil je overbrengen dat jouw onderneming een solide investering is? Zorg dan dat je argumenten noemt waarom dat zo is. Wil je potentiële klanten overtuigen van de waarde van jouw diensten voor hun bedrijf? Leef je in in jouw klant en bespreek jouw meerwaarde. Zorg dat je in ieder geval controleerbare, feitelijke informatie gebruikt. Dit laat zien dat je goed voorbereid bent en dat je professioneel te werk gaat.

Vervolgens breng je het verhaal met geloof en bezieling. Jouw eerder besproken ’why’ helpt je daarmee.

Onderwerpen

Waar kan een elevator pitch over gaan? Eigenlijk over alle aspecten van jouw bedrijf. Zo kun je de volgende zaken bespreken:

  • Wie ben je?
  • Wat wil je van jouw toehoorders (verkopen, samenwerken, investeringen, etc)?
  • Wat doe/biedt je (en waarom, jouw why!)?
  • Waarom kopen mensen bij jou?
  • Hoe ziet je businessmodel eruit?
  • Wat  is jouw onderscheidende factor?
  • Hoe ziet jouw marketingstrategie eruit? Hoe vind je nieuwe klanten?
  • Hoe ziet jouw businessmodel eruit?
  • Wat is het groeimodel?
  • etc.

Je hoeft echt niet al deze punten te bespreken. Zoals hierboven al beschreven, kies je een centrale boodschap en bouw je daar jouw verhaal omheen.

Voorbereiden

Een elevator pitch is kort. Heel kort. Het vergt voorbereiding om je verhaal in zo weinig tijd goed over te kunnen brengen. Neem dus voldoende voorbereidingstijd en oefen je verhaal regelmatig. Houd tijdens het oefenen ook de tijd bij: zet desnoods een wekker of ander alarm zodat je zeker weet dat je niet over de tijd heen gaat, maar wel kan oefenen zonder zelf continu op de klok te kijken. En neem extra tijd: als je 2 minuten krijgt voor de presentatie, maak dan een elevator pitch van 1 minuut. Zo bouw je tijd in voor vragen en uitloop van je eigen verhaal. Het geeft jezelf ook wat meer rust als je weet dat je een minuut uitloop hebt voor het geval dat jouw presentatie op het moment zelf even niet loopt zoals je had verwacht.

Oefenen!

Tot slot: oefen vaak! Als je twijfelt over je eigen kunnen, volg dan een presentatietraining. Of nog beter: een training in het geven van een elevator pitch. Want dat vereist toch weer wat extra finesse in het presenteren. En oefen op iedereen die zich maar aanbiedt: je familie, vrienden, partner, wie dan ook. Zodat jij jouw elevator pitch met vertrouwen en passie weet te geven!

Over de auteur

Sabine Steen-Lakerveld

Sabine Steen-Lakerveld is oprichter van DOK30 Communicatie, bureau voor Public Relations en corporate communicatie. Met ruim 14 jaar ervaring helpt zij organisaties hun eigen verhaal te vinden en te vertellen.