Promotie Sales Spotlight

Het geheim van een pakkende webtekst

Beeld is superbelangrijk online. Dat is zo. Maar toch, je moet wel íéts schrijven. Liefst iets overtuigends. In hun enthousiasme maken ondernemers hun tekst vaak te lang of te moeilijk. Maar het kan anders.

Deze vijf korte stelregels vormen samen het geheim van een pakkende webtekst. Ze helpen je om je teksten kort, krachtig en aantrekkelijk te houden.

  1. Informeer of intrigeer

    Internet is vluchtig, het informatieaanbod gigantisch. Zorg daarom dat je lezer direct begrijpt waar het stuk over gaat met een korte, informatieve kop.

    Helaas zie je nog veel websites met als kop ‘Welkom op de website van bedrijf x’. Tja, dan weet je nog niets. Maak het je bezoeker makkelijk en vertel wat hij of zij gaat vinden. Bijvoorbeeld ‘Start nu met jouw boek’ (bestelmijnboek.nl) of ‘Kwaliteitsmeubelen tegen aantrekkelijke prijzen’ (vanraaij.nl).

    Om je bezoeker een artikel in te trekken is een prikkelende, intrigerende kop het effectiefst. Veelbelovende woorden als geheim, voordeel, makkelijk en tips hebben de naam om klantmagnetisch te werken.

  2. Schrijf achterstevoren

    Veel online teksten lezen als een verhaaltje. Het onderwerp wordt aangeroerd, toegelicht en pas in de laatste regels komt de clou. Dat is een mooie opbouw, maar online werkt het niet.
    Mensen lezen namelijk niet, ze scannen je tekst. Dus als jij eindelijk bij je clou bent, is je lezer allang weg. Een gemiste kans. Begin je webtekst met de belangrijkste informatie en geef daarna pas details. Zo zorg je dat zelfs een vluchtige lezer, die niet verder komt dan de eerste paar regels, toch weet wat hij weten moet.

  3. Houd het kort

    Wissel af tussen korte en heel korte zinnen. Ja, je leest het goed. Kort afwisselen met heel kort. En maak je tekst echt niet langer dan noodzakelijk.

  4. Geef lucht en structuur

    Letterbrij schrikt af. Je tekst krijgt lucht door alinea’s met witruimte van elkaar te scheiden. Ook een duidelijke structuur verhoogt de leesbaarheid: nummer je punten of gebruik zgn. bulletpoints.

  5. Denk aan je slimme pubernichtje

    Eenvoudig schrijven betekent niet dat je Annie M.G. Schmidt imiteert. Je bezoeker is niet dom en begrijpt heus wel iets van je business. Jij weet alleen nog meer. Richt je daarom op zijn of haar kennisniveau en vraag, en houd je tekst vervolgens eenvoudig. Maar, neem je lezer wel serieus. Inderdaad, precies zoals je dat zou doen bij je (fictieve) slimme pubernichtje.

Heb je tips om dit lijstje mee aan te vullen? Geef ze prijs via de comments!

Over de auteur

Ineke Kouwenberg

Met mijn TIK voor Communicatie help ik kleine ondernemers om hun business groots op de kaart te zetten. Met doelgerichte communicatie & pr, slimme inzet van social media en rake teksten.
Lees meer op www.TIKvoorCommunicatie.nl