Inzichten Spotlight

Zoek jouw why

Wat doet jouw bedrijf? Hoe doe je dat? Makkelijke vragen hè? En dan nu deze: waarom doe je dat? ‘Ehhh…’. Weet je het nog? Ben jij nog in contact met jouw passie voor je bedrijf?

Als je als ondernemer al een tijd bezig bent, vergeet je wel eens waarom je ook alweer jouw bedrijf bent begonnen. Ik zie ze vaak, ondernemers die hun verhaal kwijt zijn. Die wel weten waarom ze zijn gaan ondernemen, maar niet meer zo helder kunnen uitleggen waarom ze juist DIT zijn gaan doen. Ze hebben daardoor vaak moeite met hun elevator pitch, al hebben ze dat niet eens vaak door. Natuurlijk, ze verliezen wel eens een pitch, zien een opdracht aan hun neus voorbij gaan. Maar waarom? Dat weten ze eigenlijk niet. Of ze schuiven het af op andere factoren: de tegenpartij was vast goedkoper, de klant snapt het concept niet of het klikte gewoonweg niet. In de realiteit missen deze ondernemers juist zelf de klik. De klik met hun bedrijf, hun product, hun bezieling. De passie en overtuiging zijn eruit. Het zijn ondernemers, geen gelovers. Dat is dodelijk voor de overtuigingskracht van een ondernemer. Hoe vind je zelf jouw verhaal weer terug?

Op zoek naar jouw ’why’

Ondernemers praten over wat ze doen, en hoe ze dat doen. Wat is je product? Hoe ga je met klanten om? Hoe zorg je dat je afspraken nakomt? Slechts weinig ondernemers hoor je nog spreken over waarom ze dat doen. Wat zijn je drijfveren? Ondernemingen die communiceren over hun passie en hun droom zijn bijzonder. Zij vallen op en weten mensen aan zich te verbinden die eenzelfde droom hebben. Deze ondernemingen creëren echte fans om zich heen. En echte fans zorgen voor echt, authentiek succes. De kunst is om te leren niet meer te focussen op wat je doet en hoe je dat doet, maar op waarom je dat doet. Ga op zoek naar jouw ’why’. Simon Sinek legt de waarde van ’why’ mooi uit in deze video.

Graaf diep

Als je de stap durft te nemen om echt op zoek te gaan naar de reden waarom je jouw onderneming bent gestart, moet je ook eerlijk durven te zijn. Want de ’why’ is er niet om een mooi verhaal te creeren. Het is er om een eerlijk verhaal, de echte identiteit van jouw onderneming, naar boven te halen. Soms is die heel bijzonder. Bijvoorbeeld omdat je de wereld duurzamer wilt maken. Of omdat je gelooft in goede zorg. Maar soms is het lastiger om jouw why opnieuw te vinden. Je bent bijvoorbeeld ooit gestart met je bedrijf omdat je geen baan in loondienst kon vinden. Soms zeggen ondernemers tegen mij: ‘Ik zag een gat in de markt, en daar ben ik ingesprongen’. Het lijkt alsof hun bedrijf niet is ontstaan vanuit bezieling. Hun ’why’ lijkt niet mooi genoeg. Toch is dat vaak niet waar. Je moet alleen diep durven graven. Want waarom ben je juist in DAT gat in de markt gesprongen? Jij hebt er toch oog voor gehad. Iets heeft jouw interesse gewekt waardoor je de mogelijkheden zag. En wist dat er behoefte aan jouw dienstverlening was. Het gaat om dit achterliggende verhaal.

Wees eerlijk

Ga nu niet meteen op zoek naar het mooiste verhaal om te vertellen. Als je dat doet, dan doe je het om een mooi marketingverhaal te hebben. Maar je zal merken dat je dit niet doorleeft. Het heeft geen ziel. En je zal het net zo makkelijk weer loslaten als de markt verandert. Kortom: laat de marketing los, zoek je identiteit. We hoeven niet allemaal wereldverbeteraars te zijn. Misschien heb jij je altijd geërgerd aan bestaande producten en wilde je daar een oplossing voor maken? Wilde je tijd kunnen besparen? Wat jouw reden ook is, hij is goed. Bij elke droom en bij elke passie past een verhaal. Waar mensen zich in zullen herkennen. Of niet. En dat is ook goed, je hoeft niet iedereen aan jouw bedrijf te verbinden. Maar als je jouw ’why’ gevonden hebt, zul je merken dat mensen er al snel goed op reageren. Want je bent eerlijk en spreekt voortaan vanuit jouw passie over jouw bedrijf.

Over de auteur

Sabine Steen-Lakerveld

Sabine Steen-Lakerveld is oprichter van DOK30 Communicatie, bureau voor Public Relations en corporate communicatie. Met ruim 14 jaar ervaring helpt zij organisaties hun eigen verhaal te vinden en te vertellen.