Sales Spotlight

Hoe krijgt jouw presentatie meer impact?

Wil je indruk maken met jouw presentatie? Na het lezen van deze blog weet jij de geheimen van verbale meesters, hoe je jouw boodschap krachtiger kunt laten overkomen en je meer indruk kunt maken in je presentatie. Zowel mondeling als op papier. Zodat jouw toehoorders (of lezers) iets gaan laten, iets gaan doen of jouw verhaal nooit meer vergeten!

Bedenk goed wat je wilt bereiken voordat je spreekt

Een goede spreker heeft zijn presentatie tot in de puntjes voorbereid. Over alles is nagedacht. Van de openingszin tot aan het slot. Hij zorgt dat hij zijn doel met de presentatie duidelijk voor ogen heeft: wil hij dat zijn publiek iets gaat laten, iets gaat doen of hem nooit meer vergeet?

Tip voor tekstschrijvers: schrijf met een doel voor ogen. Wat wil jij dat jouw lezer gaat laten, gaat doen of nooit meer vergeet?

Grijp de aandacht

Wat kun je doen om de aandacht te grijpen? Hoe pak je de aandacht zonder te gaan schreeuwen (zoals Steve Ballmer van Microsoft) of uit de kleren te gaan? Welke technieken gebruiken die topsprekers naar wie jij urenlang kunt luisteren? Lees nog even verder en je hebt door hoe je sneller en effectiever je publiek dwingt naar jou te luisteren.

Zo dus! In deze vier zinnen gebruikte ik de ‘connecttruc’ van Remco Claassen. Een connect start met een positieve vraag die de toehoorders prikkelt. Je start de vraag altijd met een vragend voornaamwoord. Dus met: wie, wat, hoe, waar, welke of wanneer. Vervolgens maak je een bruggetje naar de toekomst en doe je een belofte voor minder pijn en meer plezier.

De connecttruc’ van Remco Claassen:

Tip voor tekstschrijvers: gebruik de connecttruc. Het werkt ook fantastisch op papier! Had je al door dat ik hem ook gebruik in dit artikel?

Houd de aandacht

Onlangs was ik bij een lezing van een inkoper van een gemeente. Hij overdonderde het publiek met gedetailleerde informatie over aanbestedingen, regelgeving en cijfertjes. Ter ‘ondersteuning’ van zijn verhaal liet hij ook nog eens tientallen powerpointsheets zien met onleesbare grafieken en lange teksten. Het was slaapverwekkend. Een verbale meester houdt de aandacht langer vast. Hij zorgt dat er namelijk drie elementen in zijn presentatie zitten. Deze drie elementen zijn:
• educatie: boodschap
• entertainment: beleving
• empowerment: behoefte opwekken

Tip voor tekstschrijvers: zet je lezer centraal in je tekst. Zorg voor afwisseling in het geven van informatie, het inspelen op emotie en je ‘call-to-action’.

Meer entertainment? Doe eens MAV!

MAV doen? Nee, ik maak geen schrijffoutje. En ik bedoel ook zeker niet dat goede sprekers maf doen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. MAV betekent: Metaforen, Anekdotes en Voorbeelden. Oftewel: een verbale meester gebruikt verhalen. Want die spreken tot de verbeelding. Mensen zijn immers net ijsbergen. Ze nemen zo’n 85% van hun besluiten in het onbewuste brein.

Tip voor tekstschrijvers: gebruik de kracht van beeldende verhalen. Met een aantrekkelijke opmaak en vormgeving beïnvloed je het onderbewuste van je lezer.

Verbale meesters

Wil je een verbale meester worden? Dan is de workshop ‘spreken met impact’ van Maarten Oosterhoff echt een aanrader. Na het volgen van zijn workshop stuiterde ik nog weken na van de energie. Ook in mijn eigen presentaties (over indruk maken met offertes óf inschrijvingen op aanbestedingen) zitten nu een aantal geheimen van verbale meesters verwerkt.

Over de auteur

Natasja Hoogenboom

Sales en schrijven, dat is mijn ding. Ik heb ruim 15 jaar commerciële werkervaring en een talent voor helder en klantgericht schrijven. Ik help ondernemers dan ook vooral bij zwaardere offertetrajecten, zoals tenders en aanbestedingen. Ook train ik commerciële medewerkers en zzp'ers in het klantgericht schrijven van offerte en maak voor hen standaard offertes die scoren. Bedrijven zetten mij ook in voor commerciële projecten en advies.

Interessante weetjes
salesconsultant ● tenderspecialist ● offertetraining ● tekst ● presentatie ● yoga ● geniet!