Sales Spotlight

Zo maak jij indruk met je offerte

Sales en schrijven, dat is mijn ding. Ik heb ruim 15 jaar commerciële werkervaring en een talent voor helder en klantgericht schrijven. Ik help ondernemers dan ook vooral bij zwaardere offertetrajecten, zoals tenders en aanbestedingen. Ook train ik commerciële medewerkers en zzp’ers in het klantgericht schrijven van offertes en maak voor hen standaardoffertes die scoren. Bedrijven zetten mij ook in voor commerciële projecten en advies.

Een goede eerste indruk

In bepaalde situaties doe je extra moeite om een goede eerste indruk te maken. Denk bijvoorbeeld aan een sollicitatiegesprek of een eerste date, waarbij je alles uit de kast haalt. Je weet dat je die eerste indruk maar één keer kunt maken. Je let daarom op je uiterlijk, je houding én de eerste openingszin.

Bij offertes werkt het eigenlijk hetzelfde. De eerste indruk bepaalt of iemand met je verder wil. Mensen zitten nu eenmaal heel simpel in elkaar. In één of twee seconden vormen ze zich een beeld en beslissen ze. Zoals jij nu bepaalt of je verder gaat lezen, toch?

Besteed aandacht aan de openingszin in jouw offerte

Maak meteen een positieve indruk! Verstuur je een offerte per e-mail? Zorg dan voor een onweerstaanbare onderwerpregel. En uiteraard stuur je de offerte volgens afspraak netjes op tijd. Liever nog iets eerder. Verwachtingen zijn er om te overtreffen.

Maak je aanhef persoonlijk

Voordat je gaat schrijven bepaal je eerst hoe jij je klant wilt aanspreken. Is dat formeel in de u-vorm of informeel in de jij-vorm? Bouw voort op het persoonlijke contact. Twijfel je? Vraag je klant er naar. Misschien sprak jij je klant in het gesprek nog in de jij-vorm aan, maar gaat de offerte naar zijn baas waarvoor ‘jij’ te amicaal is. Kies je voor de u-vorm, dan gebruik je als aanhef: ‘Geachte heer of Geachte mevrouw’. Het is voor een aantal bedrijven nog even wennen, maar eigentijdser is trouwens ‘Beste meneer of Beste mevrouw’. Kies je voor de jij-vorm, dan kun je gerust de voornaam gebruiken. Dus: ‘Beste + voornaam’.

Schrijf een prikkelende inleiding

Dit is de eerste plaats van herkenning! De klant moet meteen het gesprek met jou weer herinneren. De volgende onderdelen staan daarom altijd in je inleiding:
• Het vorige contact
• De klantvraag in het kort
• Het doel of de opbouw van de brief of document

Stop met clichés en verleid!

Je wilt de klant uiteraard verleiden om jouw offerte verder te lezen. Het liefst al meteen met een glimlach op zijn gezicht. Mijn eerste advies? Stop daarom met clichés, zoals die vreselijke standaard openingszin ‘Naar aanleiding van…’. Schrijf gewoon zoals je het aan de telefoon zou zeggen: “We spraken gisteren over het maken van een eerste indruk.” Dat klinkt al een stuk vlotter, toch? Het starten met de klantvraag is mijn favoriete en voor de klant herkenbare binnenkomer: “Je wilt meer indruk maken met offertes. Dat is wat je mij gisteren vertelde. Daarom doe ik je een voorstel voor het opfrissen van jouw standaardoffertes in deze brief.”

En wil je tot slot echt onderscheidend zijn?

Start met een citaat van de klant. Zo sprak ik laatst een klant die ‘geen oeps-momentjes meer wil’. Ze vergaten namelijk weleens de voorwaarden in hun offerte te zetten. Een mooie openingszin is dan: “Je wilt geen oeps-momentjes meer. Dat is wat je gisteren aangaf.” Heb jij na het lezen van dit artikel nog van die oeps-momentjes in je offerte? Kijk op www.salestaalent.nl hoe ik je kan helpen.

Over de auteur

Natasja Hoogenboom

Sales en schrijven, dat is mijn ding. Ik heb ruim 15 jaar commerciële werkervaring en een talent voor helder en klantgericht schrijven. Ik help ondernemers dan ook vooral bij zwaardere offertetrajecten, zoals tenders en aanbestedingen. Ook train ik commerciële medewerkers en zzp'ers in het klantgericht schrijven van offerte en maak voor hen standaard offertes die scoren. Bedrijven zetten mij ook in voor commerciële projecten en advies.

Interessante weetjes
salesconsultant ● tenderspecialist ● offertetraining ● tekst ● presentatie ● yoga ● geniet!

2 reacties