De vrouwen

Martine Bakx

[twocol_one]

Martine Bakx, multifunctioneel ondernemer onder de naam Artoek. Ik heb een verkleedwinkel waar ik de collectie van ontwerp en in eigen beheer, fair trade, laat produceren. Deze webwinkel is inmiddels alweer meer dan 10 jaar online. Daarvoor had ik een stenen winkel.

Ik schrijf voor meerdere blogs. Doe website-checks, freelance ontwerpopdrachten en duik op aanvraag in de cijfertjes. Ik ben dol op statistieken en sommetjes namelijk. Momenteel druk bezig met een game voor op de smartphone. Ik woon Vinex met man, 2 dochters en 3 kippen.

Waarom ben je gaan ondernemen?

Ik ben moeilijk te sturen. Ik heb moeite met regeltjes en gewoontes. Een typische ontwerpers- & ondernemerseigenschap; continu bezig met veranderen, verbeteren en het stellen van de vraag waarom zo en niet zo? Dat ik aan niemand verantwoording hoef af te leggen en alleen de dingen doe die ik leuk vind en waar ik wat in zie is hèt argument om te gaan ondernemen.

Wat was jouw gaafste moment als ondernemer?

De gaafste momenten zijn als er een idee ontstaat voor een verbetering of een nieuw product. Daar krijg ik energie van.

Hèt gaafste moment zou ik zo niet kunnen omschrijven. Als ondernemer beleef je veel gave momenten; als er een grote order binnenkomt, als een artikel heel vaak gelezen wordt en veel reacties krijgt, als ik een prachtige foto van een klant krijg toegestuurd, als er proefmodellen binnenkomen en aan de verwachtingen voldoen of als je een idee/product van jezelf onverwacht tegenkomt in een tijdschrift, winkel of blog.

Wat was jouw moeilijkste moment als ondernemer?

Net zoals hèt gaafste moment kan ik ook hèt moeilijkste moment niet omschrijven.

Ik vind het momenteel een moeilijke tijd, de markt is oververzadigd. Er is overaanbod van alles. Overconsumptie. Hèèl vroeger heb ik geleerd dat verkoop bestaat uit 4 P’s. Product, prijs, plaats en promotie. Plaats (waar iets verkocht wordt) is weggevallen met internet. Vanuit elke huiskamer kun je alles bestellen. Blijft over product, prijs en promotie. Een goed product zou zichzelf moeten verkopen. Maar velen richten zich op prijs en promotie. Veel geschreeuw, veel kortingen. Er wordt momenteel door veel winkels onder de kostprijs gewerkt. Teveel en te vaak korting. Gratis versturen en retourneren. Markt veroveren lijkt belangrijker dan winst maken (Zalando). Door de enorme prijsdruk wordt er beknibbeld op kwaliteit, smaak, productie-omstandigheden, milieu enz.

Vroeger bepaalde de waarde van een product het prijskaartje. Tegenwoordig bepaalt het prijskaartje de waarde van een product.

Welk advies wil je andere ondernemers geven?

Doe! Begin! Blijf niet hangen in het leren. Kijk niet naar wat anderen doen. Doe waar je goed in bent. Werk niet onder kostprijs. Besteed dingen waarin je niet goed bent uit. Tel je zegeningen.

“You don’t have to see the whole staircase, just take the first step”.

Welke quote zegt het meest over jou als ondernemer?

“Als je niets verandert, verandert er niets”.

En als ontwerper deze van Albert Einstein; “Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler”.

[hupso] [/twocol_one] [twocol_one_last]

martine

Hier vind je Martine

[twitter_follow username=”Artoek” language=”en”] [social_icon title=”Verkleedwinkel” url=”http://www.artoek.nl/” profile_type=”rss” window=”yes”][social_icon title=”Blog” url=”http://www.kijkenietkope.nl/” profile_type=”rss” window=”yes”] [social_icon title=”Zakelijk blog” url=”http://www.martinebakx.com/” profile_type=”rss” window=”yes”] [social_icon title=”Traktatieblog” url=”http://www.traktatieblog.com/” profile_type=”rss” window=”yes”] [social_icon title=”Feestjesblog” url=”http://www.feestjesblog.com/” profile_type=”rss” window=”yes”] [/twocol_one_last]

Over de auteur

Xaviera Ringeling

Ondernemer, vaak op hakken. Niet al te lang, vandaar.