De vrouwen

Debbie Bernasco

[twocol_one]

Ik ben Debbie Bernasco. Communicatiestrateeg en partner bij BERNAS&CO. Een bureau dat merken tot leven brengt met storytelling. Strategisch, creatief en transmediaal. Ook ben ik bedenker en uitgever van Storytellingmatters.nl, maar bovenal ben ik wie ik ben. Mijn inspiratie haal ik uit kleine plezierige dingen zoals fotografie, film, tekenen, boeken, vrienden, tijdschriften, stedentrips en lekker eten. Reizen doe ik door mijn vliegangst vooral in mijn dromen, maar mijn lieve gezinnetje laat mij altijd gaan wanneer ik wil omdat ik voortdurend op zoek ben naar dat ene.

Waarom ben je gaan ondernemen?

De aanleiding dat ik ben gaan ondernemen was niet per se een vrolijke. Eén jaar voordat ik daarmee begon overleed mijn vader. Ik was er echt helemaal kapot van, net als heel mijn familie. In een hele korte tijd zag ik mijn gezonde vader volledig wegteren zonder dat ik er ook maar iets aan kon veranderen. Het voelde verschrikkelijk. In die periode kon ik mijn gevoel  tot een jaar na zijn dood moeilijk kwijt. Precies op dat moment vroeg mijn ex-werkgever of ik een management buy out wilde. Het werd een kans die ik met beide handen aangreep omdat ik een uitlaatklep zocht, of beter gezegd een afleiding voor mijn gevoel. Hoewel ik net daarvoor een huis had gekocht en deze stap allerminst zekerheid zou bieden, dacht ik: ‘gewoon doen’. Als gevolg daarvan had ik als 29-jarige marketing- en communicatiemanager nog maar één doel voor ogen: het allerbeste bureau zijn en continu voorop lopen.

Wat was jouw gaafste moment als ondernemer?

Om eerlijk te zijn, kan ik me heel veel gave momenten voor de geest halen. Maar om de vraag toch maar te beantwoorden, zal ik drie momenten noemen die er alsnog ietsepietsie bovenuit springen. Allereerst zijn dat de evaluatiegesprekken van klanten die zeggen dat ze tevreden zijn en ook nog eens vertellen waarom. Dáár is het ons namelijk om te doen. Maar ook het moment dat ik officieel met Renee samen ging werken is er absoluut één. Samen een bedrijf runnen met je zakelijke én levenspartner is immers niet niks. Gelukkig ging dat vanaf het eerste moment echter enorm goed en groeien we daarin nog altijd verder. We vullen elkaar namelijk goed aan en zijn enorm gedreven. Ik als de onvermoeibare aanjager, zij als de bewaker van de basis, de punten en de komma’s.

Tot slot was een gaaf moment dat ik hoorde dat lezers StorytellingMatters enorm leuk vinden en men vanuit de markt aangaf dat we in korte tijd een professioneel platform hebben opgezet. Zo was het onvergetelijk dat toen we onlangs bij een klant zaten, de CEO waarmee we het concept bespraken ons een leuk verhaal vertelde. “Wat ik nu heb meegemaakt,” zei ze. “Ik kwam laatste op het hoofdkantoor en werd toen door één van mijn medewerkers naar zijn kamer geroepen. Hij wilde namelijk ‘een hele gave site laten zien van mensen die écht snappen wat storytelling is’. De site die hij liet zien was StorytellingMatters.” Tja, dat was voor mij en Renee natuurlijk een geweldig moment. Na dit gesprek belde ik dan ook meteen onze hoofdredacteur van het platform op en deelde met hem die vreugde.

Wat was jouw moeilijkste moment als ondernemer?

Mijn moeilijkste moment is eerlijk gezegd nog altijd een pijnlijke. Door mijn passie voor m’n werk en mijn volledige toewijding aan het opbouwen van iets groots, had ik in mijn beginperiode als ondernemer weinig tot geen oog voor mijn toenmalige partner waarmee ik getrouwd was. Ik wilde door mijn enorme gedrevenheid namelijk vrijgelaten worden en de wereld veroveren. Ik deed werkelijk van alles tegelijk. Mijn kennis vergroten, netwerkborrels aflopen, studeren; noem het maar op. Nu weet ik inmiddels dat dát niet continu samengaat met een relatie, maar het voelde destijds alsof ik moest. Iets wat vooral kwam door een immense werkdruk en persoonlijke prestatiedrang. Nu is echter alles anders en heb ik de balans gevonden, maar destijds zat ik volledig mis. Ik vind dat nog altijd pijnlijk, maar het is nu eenmaal gebeurd.

Welk advies wil je andere ondernemers geven?

Ondernemen is doen, ervoor gaan en er in geloven. Het is een kwestie van focus. Zorgen dat het plaatje altijd rond is. Volgens mij werkt gedrevenheid als een magneet en met die energie trek je mensen aan die net zoals jij een doel hebben.  Daarmee moet je ervoor zorgen dat je mensen om je heen verzameld die divers zijn. Die ‘anders’ zijn dan jij en andere kwaliteiten hebben, want anders blijf je hangen in je eigen zoektocht, terwijl je als ondernemer verder moet kijken. Met diverse mensen kom je namelijk tot de mooiste ideeën. Blijf dan ook zoeken naar mogelijkheden en blijf mensen inspireren. Ondernemen is namelijk geen 9-tot-5 baan. Al helemaal niet in deze tijd. Maar wat vooral belangrijk is: vertrouw op jezelf. Jíj moet het immers doen. Blijf jezelf daarom ontwikkelen, al is het maar via workshops, trainingen of opleidingen. Zelf zorg ik er overigens ook voor dat ik naast mijn werk iets heel anders doe, zodat ik altijd nieuwe ideeën krijg en anders tegen dingen leer aan te kijken. 

Welke quote zegt het meest over jou als ondernemer?

‘Is het niet rechtsom, dan linksom. Doe, en vertrouw op jezelf.’

[hupso] [/twocol_one] [twocol_one_last]

debbie

Hier vind je Debbie

[twitter_follow username=”debbi3″ language=”en”] [social_icon title=”Bernasco” url=”http://www.bernasco.nl/” profile_type=”rss” window=”yes”][social_icon title=”Storytelling Matters” url=”http://www.storytellingmatters.nl” profile_type=”rss” window=”yes”] [social_icon title=”Tumblr” url=”http://debbiebernasco.tumblr.com/” profile_type=”rss” window=”yes”][social_icon title=”LinkedIn” url=”http://www.linkedin.com/in/debbiebernasco” profile_type=”linkedin” window=”yes”] [social_icon title=”Facebook” url=”https://www.facebook.com/bernasconl” profile_type=”facebook” window=”yes”] [social_icon title=”Pinterest” url=”http://pinterest.com/debbiebernasco/” profile_type=”rss” window=”yes”] [social_icon title=”Debbie Bernasco” url=”http://debbiebernasco.nl/” profile_type=”rss” window=”yes”] [/twocol_one_last]

Over de auteur

Xaviera Ringeling

Ondernemer, vaak op hakken. Niet al te lang, vandaar.